Inverse Gaussische kansverdeling

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
pfransen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2012, 08:29

Inverse Gaussische kansverdeling

Bericht door pfransen » 22 okt 2012, 08:46

Ik ben bezig de Inverse Gaussische kansverdeling (ook wel Wald verderling) te bestuderen voor een spreekbeurt. Waar ik mee zit is het volgende. In deze verdeling komen twee parameters voor namelijk de mu (het gemiddelde) wat natuurlijk niet zo moeilijk is maar een tweede parameter van deze verdeling is de Lambda die in de formule voor de continue verdeling zit. Ik kan nergens vinden wat deze lambda nu voorstelt en hoe je aan de waarde van deze lambda komt. Wie kan mij hierin verder helpen?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Inverse Gaussische kansverdeling

Bericht door wnvl » 22 okt 2012, 13:26

Lambda is een vormparameter die omgekeerd evenredig is met de variantie.
Hoe groter lambda, hoe meer gepiekt de verdeling. Hoe kleiner lamda, hoe meer uitgesmeerd de verdeling is.
Een eventuele fysische betekenis, hangt af waarvoor je deze verdeling gebruikt.

pfransen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2012, 08:29

Re: Inverse Gaussische kansverdeling

Bericht door pfransen » 22 okt 2012, 20:47

Beste wnvl
Dank voor je reactie. Inderdaad ik had ook al gezien dat de lambda een vormparameter is. Hoe groter de lambda hoe meer de IG gaat lijken op de Normale verdeling (komt dat door de Centrale Limietstelling?) Maar waar wordt deze lambda nu door bepaald. Ik weet dat de var(x)= mu^3/lambda. Maar is nu omgekeerd lambda=mu^3/Var(x) ? is de vraag? Anders gezegd wordt lambda nu kleiner als Var(x) groter wordt? Of zijn er nog andere zaken in het spel waardoor de lambda wordt beïnvloed? Alvast bedankt voor je antwoord.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Inverse Gaussische kansverdeling

Bericht door wnvl » 22 okt 2012, 22:30

Heb je een concreet probleem dat je wil modelleren met deze verdeling?

Zo ja, dan kan je een betekenis proberen te geven aan lambda.

Zo nee, dan moet je het bekijken als een verdeling die beschreven wordt door een wiskundige functie en daar houdt het op. Je kan van die verdeling natuurlijk de variantie berekenen, maar de vraag "wat lambda beïnvloedt" heeft weinig betekenis. Het heeft net zo weinig betekenis als de vraag "Wat beïnvloedt de functie sin(kx)?"

Plaats reactie