kansen optellen of of het ene of de andere kans

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Ingrid27
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:52

kansen optellen of of het ene of de andere kans

Bericht door Ingrid27 » 23 mar 2007, 12:00

Als de kans op een gestolen fiets 0,02 per 10 jaar is en de kans op een gestolen brommer 0,15 per 10 jaar is.

De kans dat zowel de fiets als de brommer binnen tien jaar gestolen is, dan kun je de kansen toch bij elkaar optellen? Of heb ik het nou verkeerd, ben aan het twijfelen maar ik denk dat de kans dan is:
0,15 + 0,02 = 0,17 dan beide in die 10 jaar gestolen worden.

Een andere vraag is, wat is de kans dan dat binnen 10 jaar of de fiets gestolen wordt of de brommer (maar niet allebei)

Over het eerste onderdeel twijfel ik een beetje dus alle hulp is welkom, de andere vraag ben ik niet zeker van. :?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: kansen optellen of of het ene of de andere kans

Bericht door Sjoerd Job » 23 mar 2007, 12:06

Ingrid27 schreef:Als de kans op een gestolen fiets 0,02 per 10 jaar is en de kans op een gestolen brommer 0,15 per 10 jaar is.

De kans dat zowel de fiets als de brommer binnen tien jaar gestolen is, dan kun je de kansen toch bij elkaar optellen? Of heb ik het nou verkeerd, ben aan het twijfelen maar ik denk dat de kans dan is:
0,15 + 0,02 = 0,17 dan beide in die 10 jaar gestolen worden.

Een andere vraag is, wat is de kans dan dat binnen 10 jaar of de fiets gestolen wordt of de brommer (maar niet allebei)

Over het eerste onderdeel twijfel ik een beetje dus alle hulp is welkom, de andere vraag ben ik niet zeker van. :?
Een idee hiervoor is om een tabelletje te maken.

Boven zet je "Fiets" en "Niet fiets"
Links zet je "Brommer" en "Niet brommer"

Dan heb je 4 vakjes, "BF", "BNF", "NBF", "NBNF" (ik hoop dat je snapt wat ik hier bedoel)

De kans dat beide gestolen worden is altijd kleiner dan de kans dat de fiets gestolen wordt, en ook kleiner dan de kans dat de brommer gestolen wordt. Hoe zorg je hiervoor?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Ingrid27
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:52

Bericht door Ingrid27 » 23 mar 2007, 12:34

Bedankt voor je antwoord, maar begrijp het geloof ik niet helemaal.
Als je een tabel maakt dan maak je het toch afhankelijk van elkaar? Als de kans op een gestolen fiets in 10 jr 0,02 is en die van een gestolen brommer 0,15 in 10 jaar dan is de kans op zowel een gestolen fiets en een gestolen brommer in 10 jaar toch 0,02x0,1=0.003?

Ik begrijp niet zo goed hoe je de tabel bedoelt, wel hoe het vorm gegeven wordt maar niet wat betreft invullen......

alvast weer bedankt!

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 23 mar 2007, 16:23

Ingrid27 schreef:Bedankt voor je antwoord, maar begrijp het geloof ik niet helemaal.
Als je een tabel maakt dan maak je het toch afhankelijk van elkaar? Als de kans op een gestolen fiets in 10 jr 0,02 is en die van een gestolen brommer 0,15 in 10 jaar dan is de kans op zowel een gestolen fiets en een gestolen brommer in 10 jaar toch 0,02x0,1=0.003?

Ik begrijp niet zo goed hoe je de tabel bedoelt, wel hoe het vorm gegeven wordt maar niet wat betreft invullen......

alvast weer bedankt!
Bij `en` is het , bij `en/of` is het ...

Dus Fiets gestolen `en` brommer gestolen
Dus Fiets gestolen `en/of` brommer gestolen .

En 1 van beide, maar niet allebei is de `en/of` kans minus de `en` kans.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie