vewachtinswaarde berekenen met verschillende kansen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Ingrid27
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:52

vewachtinswaarde berekenen met verschillende kansen

Bericht door Ingrid27 » 25 mar 2007, 15:41

een vraagje over verwachtingswaarde. De formule hiervoor is kans x uitkomst (PxU)

Maar als je bijvoorbeeld verschillende kansen hebt, bv als je een 8-vlaks dobbelsteen gebruikt met 3 x een 2 en 2 x een 3 en een 6 een 7 en een 8, dan kan deze formule niet en tel je alle kansen bij elkaar op.

Maar hoe reken je de verwachtsingswaarde uit als iemand 30 keer met deze dobbelsteen gooit? De verwachtingswaarde bij 1 worp is 4,125 (komt uit mijn berekening) maar hoe bereken je dit als er 30 keer gegooid wordt? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

alvast bedankt! :wink:
groetjes ingrd

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: vewachtinswaarde berekenen met verschillende kansen

Bericht door Sjoerd Job » 25 mar 2007, 16:18

Ingrid27 schreef:een vraagje over verwachtingswaarde. De formule hiervoor is kans x uitkomst (PxU)

Maar als je bijvoorbeeld verschillende kansen hebt, bv als je een 8-vlaks dobbelsteen gebruikt met 3 x een 2 en 2 x een 3 en een 6 een 7 en een 8, dan kan deze formule niet en tel je alle kansen bij elkaar op.

Maar hoe reken je de verwachtsingswaarde uit als iemand 30 keer met deze dobbelsteen gooit? De verwachtingswaarde bij 1 worp is 4,125 (komt uit mijn berekening) maar hoe bereken je dit als er 30 keer gegooid wordt? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

alvast bedankt! :wink:
groetjes ingrd
Voor elke worp is de verwachtingswaarde 4,125 (bij jou berekening). Als je de verwachtingswaarde voor twee worpen nagaat, zal dit waarschijnlijk 8,25 zijn... Namelijk, de eerste worp is de verwachting 4,125, en de tweede ook.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Ingrid27
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2007, 11:52

Bericht door Ingrid27 » 25 mar 2007, 18:43

Dus je kan gewoon de verwachtingswaarde die ik heb berekend bij 1 worp vermenigvuldigen met 30? Dan komt er een groot getal uit, klopt dit dan? Begin nu aan mijn verwachtingswaarde uitkomst te twijfelen dan.....

in ieder geval bedankt!

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 25 mar 2007, 19:42

Ingrid27 schreef:Dus je kan gewoon de verwachtingswaarde die ik heb berekend bij 1 worp vermenigvuldigen met 30? Dan komt er een groot getal uit, klopt dit dan? Begin nu aan mijn verwachtingswaarde uitkomst te twijfelen dan.....

in ieder geval bedankt!
Bereken eens de verwachtingswaarde van 1 worp, en de verwachtingswaarde van 2 worpen.

Die van twee is veel meer rekenwerk, ik weet het... ;)
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

tjeerd
Vast lid
Vast lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jul 2008, 08:49

Re: vewachtinswaarde berekenen met verschillende kansen

Bericht door tjeerd » 01 sep 2008, 21:39

Maar hoe reken je de verwachtsingswaarde uit als iemand 30 keer met deze dobbelsteen gooit? De verwachtingswaarde bij 1 worp is 4,125 (komt uit mijn berekening) maar hoe bereken je dit als er 30 keer gegooid wordt?
De vraag is al wel heeeel lang geleden gesteld, maar ik vind het leuk om er op te reageren.
De verwachtingswaarde is eigenlijk niet meer dan het voorkomen op een bepaalde waarde
vermenigvuldigd met de bijbehorende kans.
In het geval van de dobbelsteen:
voorkomen......aantal......f(x)
....twee..........3x..........3/8
....drie...........2x..........2/8
....zes............1x..........1/8
....zeven.........1x..........1/8
....acht...........1x..........1/8


hieruit volgt dat de verwachtingswaarde E(x) = 4,25
Dat betekent dat wanneer je een oneindig aantal malen gooit er een
gemiddeld aantal ogen van 4,25 uitkomt. Het bovenstaande geeft als
het ware de theoretische verdeling.
Als je 30 maal gooit (een steekproef uit genoemde theoretische verdeling)
zal een gemiddeld aantal ogen geven dat daar ergens in de buurt ligt.
Dat is dus niet te berekenen.

Plaats reactie