Welke uitgaande verdeling?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
B-BAjax
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2012, 21:07

Welke uitgaande verdeling?

Bericht door B-BAjax » 18 dec 2012, 21:10

Hallo,

Voor mijn studie Technische Bedrijfskunde ben ik bezig met een groepsopdracht. We zijn hier echter op een probleem gestuit. Er wordt gesteld dat het aankomstproces van vliegtuigen op een vliegveld Poisson-verdeeld is. Vervolgens worden de vliegtuigen omgesteld (uit- en inladen, schoonmaken e.d.). Dit duurt een normaal verdeelde tijd. Wat kun je nu zeggen over het uitgaande proces van de vliegtuigen die omgesteld zijn? Kun je stellen dat dit ook een Poisson-verdeling volgt? En wat zijn de parameters van deze uitgaande verdeling. Dit is van belang omdat na het omstellen de vliegtuigen ijsvrij gemaakt moeten worden en dit willen we modelleren met een G/G/s-wachtrijmodel. Echter hiervoor hebben we de gemiddelde tussenaankomsttijden nodig en de variantie van de tussenaankomsttijden.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Welke uitgaande verdeling?

Bericht door wnvl » 18 dec 2012, 22:56

Als je kijkt naar de definitie van een Poisson proces,

http://en.wikipedia.org/wiki/Poisson_process

dan lijkt het mij dat het uitgaande proces van de vliegtuigen die omgesteld zijn daaraan voldoet.

voor het uitgaande proces gaat hetzelfde zijn als voor het inkomende proces van vliegtuigen die landen.

Plaats reactie