statistische analyse

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
lina11301
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013, 16:38

statistische analyse

Bericht door lina11301 » 13 mar 2013, 17:39

Hallo,

Ik ben dringend op zoek naar iemand die mij zou kunnen helpen bij de statistische analyse van mijn bachelorproef. Het is de bedoeling dat we een hypothese opstellen en ook toelichten hoe we aan het aantal testpersonen komen en welke statistische methoden gebruikt zullen worden voor iedere test.

alvast bedankt,
mvg

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: statistische analyse

Bericht door wnvl » 13 mar 2013, 18:46

Over welke soort van testen/experimenten die opgezet en statistisch verwerkt moeten worden gaat het?
Gebruik je een statistisch pakket R, SPSS,... of moet alles met de hand of Excel verwerkt worden?

lina11301
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013, 16:38

Re: statistische analyse

Bericht door lina11301 » 13 mar 2013, 22:58

Het is denk ik niet de bedoeling dit helemaal uit te werken, ik zou gewoon een idee moeten hebben welke tests ik het beste gebruik voor welke methodes en vanaf wanneer een resultaat dan significant is of zo (ik ben niet zo sterk in statistiek, dus ik hoop dat dit enigzinds mogelijk is en zo :))

Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik de grootte van mijn testgroep moet bepalen. De ziekte die ik volg komt ongeveer bij 5% van de bevolking voor. Ik ga mijn testgroepen eerst in 2 onderverdelen en dan iedere groep nog eens in 3. (5% zit dus in de ene 3 groepen en 95% in de andere 3). Probleem is dat ik ethisch gezien geen té grote groep mag onderzoeken, maar dat ik wel genoeg personen nodig heb om een goede kans te krijgen op genoeg personen in iedere groep (laat ons zeggen min 5/groep). Ze hebben mij gezegd dat ik hiervoor iemand nodig heb die goed is in statistiek :)

Om de significantie van mijn resultaten te bepalen zou ik bijvoorbeeld als voorwaarde stellen dat de kans op de ziekte gedaald is met 20%. (het is een hypothese dus ik heb geen resultaten)

Ik hoop dat dat mogelijk is?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: statistische analyse

Bericht door wnvl » 14 mar 2013, 00:07

Als ik het goed begrijp, bevat dus groep1 de zieke mensen en groep 2 de niet-zieke mensen. Beide groepen worden onderverdeeld in 3 subgroepen a, b en c. We hebben dus 1a, 1b, 1c en anderszijds 2a, 2b en 2c.

Wat is de relevantie van die tweede groep met niet-zieke mensen eigenlijk voor je onderzoek? Je wil toch kijken of je behandeling werkt voor de zieke mensen?

Genezen zijn wordt dat gemeten aan de hand van een getal zoals koorts, bloeddruk, cholesterol gehalte of aan de hand van een categorische variabele (genezen versus niet-genezen)?



p.s. Ik denk eigenlijk wel dat om een goed antwoord te kunnen geven, er meer info nodig is over de ziekte waarover het gaat en de behandelmethodes.

lina11301
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013, 16:38

Re: statistische analyse

Bericht door lina11301 » 14 mar 2013, 18:47

Inderdaad.

Mijn onderwerp is pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging).
Enerzijds ga ik het genotype van zowel de vrouw als de man bekijken, bepaalde combinaties zorgen voor een verhoogd risico op pre-eclampsie. Dus ik verdeel hier de koppels in koppels met hoge en lage kans op het ontwikkelen van pre-eclampsie.

Anderzijds heeft een verlengde duur van de relatie een verlaging van het risico tot gevolg.
Hier verdeel ik beide groepen dus in 3: relatie < 3 maand, relatie 3-6 maand, relatie > 6 maand.

Dan volg ik deze koppels op en wanneer ze pre-eclampsie blijken te ontwikkelen ga ik na hoe lang hun relatie al was. Volgens mijn promotor zou ik om te weten wanneer het risico significant verlaagd is een doel moeten hebben, dus heb ik gekozen om te zeggen dat de daling van het risico significant is vanaf wanneer iemand met een hoge kans op pre-eclampsie 20% minder risico heeft op het ontwikkelen (dus als de relatie langdurig is wss).

en vervolgens ga ik ook na of er een verlaagde verhouding regulatoire T-cellen/totale aantal Tcellen aanwezig is in vergelijking met vrouwen met een normale zwangerschap..

Nogal ingewikkeld dus..
Waarschijnlijk hoort dit soort vraag niet thuis op zo'n forum, maar aangezien niemand mij kan of wil helpen.. :)

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: statistische analyse

Bericht door wnvl » 14 mar 2013, 23:15

Ik ben geen moderator van het forum, maar aangezien het statistiek is, veronderstel ik dat het wel mag.

Als je bij iemand pre-eclampsie vaststelt, houd je dan ook rekening met de graad van pre-eclampsie: zware vorm, gematigde vorm, lichte vorm door rekening te houden met de hoogte van de bloeddruk, eiwitgehalde of graad van oedeem. Of is het gewoon zwart-wit: iemend heeft pre-eclampsie of niet.

Dit is een belangrijke vraag, alvorens verder te gaan.

lina11301
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013, 16:38

Re: statistische analyse

Bericht door lina11301 » 15 mar 2013, 16:48

Het is de bedoeling de testgroepen te maken voor er pre-eclampsie optreedt, om zo na te gaan of we inderdaad een verlaagd aantal regulatoire T-cellen zien en dit eventueel in de toekomst kunnen gebruiken als een soort van detectiemethode om pre-eclampsie op te sporen vóór het effectief optreedt.

Dus we kunnen hier geen rekening houden met bloeddruk en dergelijke, aangezien ik mijn groepen wil onderverdelen voor ze pre-eclampsie ontwikkelen en de symptomen dan nog niet optreden.

De genen kan ik altijd nagaan, die heeft iedere mens en dan de relatie is ook op voorhand geweten.
De combinaties van genen houdt inderdaad in dat iemand een hoge of een lage kans heeft. Dus er zijn denk ik geen tussengroepen nodig :)

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: statistische analyse

Bericht door wnvl » 15 mar 2013, 18:50

De vraag was anders bedoeld, maar misschien was ik niet duidelijk.

Het was niet mijn bedoeling om op voorhand "tussengroepen" te maken, maar ging over het vaststellen achteraf of iemand pre-eclampsie heeft. Stel je vast of iemand pre-eclampsie (afgekort P-E) heeft of niet (ja of nee) of ga je werken met een schaal. Bvb. 0= geen P-E, 5=matige P-E, 10=heel erge P-E.

Dit is belangrijk voor de interpretatie. Misschien heeft een groep veel mensen met veel hoge P-E, en een andere groep met veel matige P-E. Ook uit de graad van P-E zou je conclusies kunnen trekken.

Het antwoord op deze vraag gaat impact hebben op de grootte van de groepen die je moet kiezen.

lina11301
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013, 16:38

Re: statistische analyse

Bericht door lina11301 » 15 mar 2013, 21:50

Momenteel wordt in de literatuur (of toch die die ik gelezen heb) niets vermeld over verschillende graden van pre-eclampsie. Ik begrijp wat je bedoelt, maar denk dat het voor dit experiment nuttiger is om het zwart/wit te nemen, aangezien ik wil nagaan naar het risico, niet echt naar de ernst ervan (de bedoeling is om het later vroeger te kunnen opsporen, niet om de ernstigere gevallen eruit te halen :)). Ik denk dat ik mijzelf anders in de problemen werk met de T-cellen ook :)
Dus iemand heeft pre-eclampsie of niet..

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: statistische analyse

Bericht door wnvl » 16 mar 2013, 18:43

Laat ons om te beginnen 2 groepen vergelijken: korte relatie en lange relatie.

Bij de mensen met een korte relatie heb je ongeveer kans op PC.
De variantie van de vastgestelde kans op PC bij een steekproef op mensen is .

Bij de mensen met een lange relatie heb je als jou veronderstelling juist is misschien kans op PC.
De variantie van de vastgestelde kans op PC bij een steekproef op mensen is .

De variantie van het verschil van beiden is

Het verschil tussen en is 0.05-0.04=0.01.

Voor je test zou je n_1 en n_2 zodanig moeten kiezen dat de standaarddeviatie een pak kleiner is dan het verschil in kans op het ontwikkelen van PC.



bvb



Stel






Bij deze veronderstellingen heb je dus in elke groep (korte en lange relatie) 3436 mensen nodig. :shock: :shock: :shock:


Je kan wat naar beneden afronden, maar laat het duidelijk zijn dat je heel veel mensen nodig hebt. Achterliggende reden is dat de kans op het ontwikkelen van PC in het algemeen klein is.

lina11301
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mar 2013, 16:38

Re: statistische analyse

Bericht door lina11301 » 17 mar 2013, 22:15

Zucht.. :)
Heel erg bedankt in ieder geval

Plaats reactie