Vraagje over Foutenvoortplanting

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Christa1901
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2013, 14:43

Vraagje over Foutenvoortplanting

Bericht door Christa1901 » 25 mar 2013, 14:50

Beste Forummers ik heb een vraagje, het gaat over foutenvoortplanting. Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus misschien vindt iemand het een leuke uitdaging om mij te helpen. Dit is mijn vraag:

Hierbij zie je een schematische voorstelling van een schaats met daarin 2 krachtopnemers. De krachten F1, F2 en de onderlinge afstand zijn gemeten. F1=800N, F2=200N, a=15cm. De beide krachten zijn gemeten met een mogelijke fout van 5% en de afstand a met een mogelijke fout van 2%. De afstand b tussen F1 en het aangrijpingspunt van de afzetkracht F wordt berekend met: b=aF2/F met F=F1+F2. Hoe groot is de mogelijke absolute fout in b?

Het plaatje kan ik er niet bij krijgen. Het antwoord is 0.36 cm, maar ik heb geen idee hoe ik hierop moet komen. :?

Een tweede vraag, in dezelfde categorie, die ik niet begrijp:

Een experimentator wil de relatieve onderbeenlengte van een proefpersoon vaststellen. Er zijn 3 markers op deheup, knie en enkel. De enige foute bron voor het maken van een substantiële mogelijke fout is de positie van de marker op de enkel. De mogelijke fout in die positie is 1 cm. De experimentator heeft een zeer nauwkeurig meetlint, zodat alleen met de mogelijke fout in de positie van de marker op de enkel rekening hoeft te worden gehouden. Bereken de absolute fout in de relatieve onderbeenlengte l1/l als de experimentator de onderbeenlengte l1 en de totale beenlengte l apart meet: l1 = 45 cm en l = 95 cm.

het antwoord hierop is 1.55%.

Ik hoop dat iemand mij wilt helpen,
Alvast dank hiervoor!
Christa

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Vraagje over Foutenvoortplanting

Bericht door wnvl » 25 mar 2013, 19:23

eerste vraag:


Eerste stap is het berekenen van de partiële afgeleiden naar a, F1 en F2.




arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Vraagje over Foutenvoortplanting

Bericht door arie » 25 mar 2013, 20:31

Alternatief: neem:





Dan heb je:







Heb je benaderingsformules gekregen om die laatste breuk te herschrijven?
Ofwel : kan dit je herschrijven:


Plaats reactie