kans op doublures

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
gamepack
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2013, 11:14

kans op doublures

Bericht door gamepack » 27 mar 2013, 11:26

Hier ben ik nooit zo goed in geweest, terwijl het zo gemakkelijk zou moeten zijn:

Ik speel met drie vrienden een spel.
Ik ben als laatste aan de beurt, speler 4.
Alle spelers kiezen aan het begin van hun beurt 3 van 7 kaarten uit hun hand.
De keuze blijft voor de andere spelers onbekend totdat speler 1 aan de beurt is en een van de 3 kaarten uitspeelt; spelers 2, 3 en 4 kunnen de volgorde van hun selectie aan de hand van deze informatie aanpassen, maar dit is voor het vraagstuk hier denk ik minder van belang.

De 7 kaarten corresponderen met 7 velden op het speelbord, kaart A met veld A, enzovoort.
Per veld zijn er twee beschikbare plekken, plek 1 en plek 2.
Plek 1 heeft telkens de voorkeur van de spelers (vanwege speciale acties). (voor het vraagstuk denk ik minder relevant)

Speler 1 speelt een van de drie geselecteerde kaarten en bezet plek 1 op een veld.
Speler 2 speelt ook een kaart en bezet het corresponderende veld, 3 ook, en daarna is speler 4 aan de beurt.


1. Wat is de kans dat 2 spelers dezelfde kaart hebben gekozen?
2. Wat is de kans dat 3 spelers dezelfde kaart hebben gekozen?
3. Wat is de kans dat speler 4 een veld met 2 volledig bezette plekken aantreft; een veld waar hij dus niet meer kan inzetten?
4. Wat is de kans dat speler 4 met zijn gekozen kaarten twee velden met volledig bezette plekken treft?

Noot: ik was speler 4, en kon twee van mijn drie acties niet uitvoeren. Dat leek me wat al te toevallig, en nu wil ik weten of het stom toeval was (of bestaat dit niet, haha), maar in ieder geval wil ik de kansen achter dit spelerslot graag boven water.

Bij voorbaat dank!
Richard van Vugt
GAMEPACK.nl

Plaats reactie