Significantie nulhypothese niet-normale verdeling

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Significantie nulhypothese niet-normale verdeling

Bericht door wnvl » 20 apr 2013, 01:37

Graag jullie advies voor het volgende probleem dat ik heb:

SITUATIE 1:

We hebben 2 groepen van elk 100 mensen groep 1 en 2. Groep 1 is blond, groep 2 ros.
De verdeling van bloeddruk is niet normaal.

Bij de 100 blonde mensen uit groep 1 wordt de bloeddruk gemeten de verdeling is D1.
Bij de 100 rosse mensen uit groep 2 wordt de bloeddruk gemeten de verdeling is D2.
Na behandeling met een medicijn wordt de bloeddruk opnieuw gemeten bij deze elke groep van 100 mensen de verdeling is D3 en D4.

Gezien de niet-normale verdeling gebruik ik Mann-Whitney U om de significantie van de nulhypothese dat de bloeddruk voor rossen en blonden dezelfde is zonder medicijn te berekenen.
Gezien de niet-normale verdeling gebruik ik Mann-Whitney U om de significantie van de nulhypothese dat de bloeddruk voor blonden en rossen dezelfde is na inname van het medicijn te berekenen.


SITUATIE 2:

We hebben 4 groepen van elk 100 mensen groep 1, 2, 3 en 4. Groep 1 en 3 is blond, groep 2 en 4 is ros.
De verdeling van bloeddruk is niet normaal.

Bij de 100 blonde mensen uit groep 1 wordt de bloeddruk gemeten de verdeling is D1.
Bij de 100 rosse mensen uit groep 3 wordt de bloeddruk gemeten de verdeling is D2.

De 100 mensen uit groep 3 en 4 krijgen een medicijn.

Bij de 100 blonde mensen uit groep 3 wordt de bloeddruk gemeten na het medicijn, de verdeling is D3.
Bij de 100 rosse mensen uit groep 4 wordt de bloeddruk gemeten na het medicijn, de verdeling is D4.

Gezien de niet-normale verdeling gebruik ik Mann-Whitney U om de significantie van de nulhypothese dat de bloeddruk voor rossen en blonden dezelfde is zonder medicijn te berekenen.
Gezien de niet-normale verdeling gebruik ik Mann-Whitney U om de significantie van de nulhypothese dat de bloeddruk voor rossen en blonden dezelfde is na inname van het medicijn te berekenen.

--------------------------------------------
Nu wil ik in beide gevallen de significantie bepalen van de nulhypothese dat het verschil in bloeddruk tussen een blonde en een rosse persoon gelijk blijft tussen het moment voor en na het nemen van het medicijn.

Het feit of ik situatie 1 heb of 2 moet impact hebben op de berekening.
Vraag is hoe verwerk ik dit in mijn berekeningen. Welke test gebruik ik? Het gaat hier om een combinatie van "within" en "between" subjects testen.
Ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Significantie nulhypothese niet-normale verdeling

Bericht door wnvl » 20 apr 2013, 09:48

Ik heb de formulering wat aangepast.
Een oplossing uitgaande van een normale verdeling zou mij ook verderhelpen...

Plaats reactie