Assumpties bij ANOVA

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
CNicolay
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2013, 13:36

Assumpties bij ANOVA

Bericht door CNicolay » 20 mei 2013, 13:39

Beste,

Voor mijn thesis heb ik een experimenteel onderzoek gevoerd via online surveys. Ik heb 8 condities in mijn onderzoek en 332 respondenten. Ik wil de relatie tussen de variabelen analyseren aan de hand van een ANOVA maar volgens het boek van Andy Fields moet je dan eerst voldoen aan de voorwaarden voor parametrische testen waaronder een normale verdeling.

Op een forum heb ik echter gelezen dat deze test niet vooraf uitgevoerd moet worden maar achteraf op de residuen, klopt dit ook voor een anova analyse? Want bij het onderzoeken van de normaalverdeling krijg ik steeds een significant resultaat op de Kolgmorov-smirnov test. Mijn steekproef is echter vrij groot dus ik denk dat het daar aan ligt. Volgens een andere bron moet ik bij dergelijke grote steekproeven niet te strikt omkijken en als de QQ-plot, histogrammen en boxplots een bij benadering normale verdeling aangeven is het dan ok? Een derde bron zegt echter dat ik er gewoon voor moet zorgen dat mijn condities balanced zijn, momenteel is dit niet het geval omdat het programma dat de condities random verdeeld heeft de respondenten onevenredig toegewezen heeft. De meeste condities hebben in de 40 respondenten, maar eentje heeft er maar 32 waardoor ik dus heel wat data zou moeten verwijderen om mijn condities balanced te maken.

Als je mij vooruit kan helpen welke stappen ik het best onderneem zou dit zeer nuttig zijn want momenteel zit ik hierdoor vast.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Assumpties bij ANOVA

Bericht door wnvl » 20 mei 2013, 18:13

Je moet de normaal test uitvoeren op de residuen, dus t.o.v. de verschillende gemiddeldes.
Kolgmorov-smirnov is hiervoor een goede test. Meestal is het probleem bij enquetes dat deze test niet significant is. Wees blij dat je test significant is (in de veronderstelling dat hij correct is uitgevoerd), anders zit je met niet-parametrische testen genre Man Whitney U...
De meeste condities hebben in de 40 respondenten, maar eentje heeft er maar 32 waardoor ik dus heel wat data zou moeten verwijderen om mijn condities balanced te maken.
Dit is balanced genoeg.
Volgens een andere bron moet ik bij dergelijke grote steekproeven niet te strikt omkijken
Klopt, als het er min of meer normaal uitziet, is er op zich geen groot probleem.

Plaats reactie