oefening bouwfirma's

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
joll
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 dec 2012, 13:19

oefening bouwfirma's

Bericht door joll » 25 mei 2013, 16:06

beste,

kan iemand me helpen bij het oplossen van deze oefening? ik heb telkes problemen met het berekenen van voorwaardelijke kansen...

Een bouwfirma doet voor het dakwerk van haar bouwprojecten beroep op 2 onderaannemers. 70% van de dakwerken worden uitgevoerd door firma 'J' en 30% door firma 'V'. Ervaring leert dat 'J' 95% van de tijd het werk binnen de voorziene termijn verricht.
Bij 'V' gaat het om 85%

1. Als je een willekeurig bouwproject beschouwt wat is dan de kans dat het dak binnen de voorziene termijn wordt afgewerkt?

Ik dacht zelf aan: (0,7*0,95) + (0.3 * 0,85) = 0,92
dit is echter niet goed want er moet 93% uitkomen..

2. Beschouw een willekeurig bouwproject waarvan het dak tijdig werd afgewerkt wat is dan de kans dat dit dak gelegd werd door onderaannemer 'J'?

En dit is dan weer zo'n voorwaardeljike kans waar ik niet goed weet hoe ik eraan moet beginnen

ik weet dat ik P(G1G2)/ P(G2) moet toepassen, maar dit toepassen is dus het probleem

alvast dank!!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: oefening bouwfirma's

Bericht door SafeX » 25 mei 2013, 20:41

1. 0,92 is goed!

Heb je geleerd om een kanstabel te maken, met twee ingangen (2x2 tabel)?

joll
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 dec 2012, 13:19

Re: oefening bouwfirma's

Bericht door joll » 28 mei 2013, 07:43

In een ander topic van mij heeft iemand zo'n kruistabel geplaatst, die snap ik nu
heb die toegepast op deze vraag en het antwoord gevonden ondertussen.

Wat ik alleen niet weet is hoe je P precies moet omschrijven,
ik dacht zelf aan P (ond J | tijdig klaar) = P (ond J en tijdig klaar)/ P (tijdig klaar)

weet u of dit klopt? Alvast bedankt!

Plaats reactie