vergelijk twee groepen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
robman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2013, 09:02

vergelijk twee groepen

Bericht door robman » 03 jun 2013, 09:16

Ik heb een lijst met investeringen waarbij ik de relatie tussen investeerder en ontvanger onderzoek. Bij 12.5% van deze investeringen is de investeerder geheim. Die 12.5% moet ik dan ook uit mijn regressie laten. Ik wil onderzoeken of het weglaten van die 12.5% mijn resultaat kan beïnvloeden door te kijken of de twee groepen (investeerder bekend & investeerder onbekend) op bepaalde variabelen verschillen.

Een van de variabelen waarop de groepen verschillen staat hieronder. Het gaat om de locatie waar geïnvesteerd wordt, omgerekend naar percentages (onderliggende dataset heb ik natuurlijk). Zoals op eerste oog lijkt, zijn er bij de groep Undisclosed Investors relatief meer investeringen in N-Amerika, maar is dit verschil ook significant?

Afbeelding

Mijn eerste zoektocht brengt me op een hypothese test met chi-square, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dit aanpak met SPSS.

Klopt het dat ik chi-square moet gebruiken en wat zijn de te ondernemen stappen?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: vergelijk twee groepen

Bericht door wnvl » 03 jun 2013, 12:05

Maak een variabele disclosed (0 als disclosed - 1 als undisclosed)
Maak een variabele aantal met daarin het aantal gevallen (percentage * aantal)

Data - weigth cases - aantal
Vervolgens Chi square via descriptive statistics - crosstab in SPSS.

Plaats reactie