Welk design?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
kokkie10
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2013, 09:54

Welk design?

Bericht door kokkie10 » 16 sep 2013, 09:56

Hallo allemaal,

Ik ga een psychometrisch onderzoek doen met twee verschillende testen; Executief functioneren (EF) en een persoonlijkheidstest (PH). De onderzoeksvraag betreft de gelijkenissen tussen deze testen: Zijn de subschalen van de EF test te vergelijken met de subschalen van de PH? Zo ja, waar zitten deze gelijkenissen en eventuele verschillen?

Afname gebeurd bij een groep personen die gediagnostiseerd zijn met een bepaalde aandoening, dit kunnen ook meerdere aandoeningen zijn. De aandoeningen verschillen per persoon. De antwoordmogelijkheden van de verschillende tests moeten dus per persoon worden geadministreerd, anders kunnen er gelijken/verschillen uit voortkomen die niet met de verschillen tussen de tests te maken hebben (toch?). Via een rasch-analyse wil ik deze verschillen/gelijkenissen gaan analyseren.

Omdat er meerdere metingen per persoon zijn en deze persoonsgebonden zijn, zou ik gaan voor een within-subject design. Maar omdat ik het verschil tussen de twee testen moet meten, weet ik niet of dit een goed design is om kritisch te kunnen kijken naar de gelijkenissen/verschillen tussen de twee tests.

Ik hoop dat dit geen dubbele vraag is. Alvast bedankt!!

Lieke

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Welk design?

Bericht door wnvl » 16 sep 2013, 18:39

Een dubbele vraag in de zin dat iemand anders ze al gesteld heeft is dit zeker niet, maar je stelt wel heel veel vragen tegelijk.

Ik denk dat je best je vraag opsplitst in stukken en een voor een stelt, dan ga je meer kans maken op een antwoord. De volledige vraag in een topic beantwoorden daar is echt veel meer achtergrondinfo voor nodig.

Plaats reactie