Normale en Binomiale verdeling

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
jenny18
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2013, 11:28

Normale en Binomiale verdeling

Bericht door jenny18 » 20 okt 2013, 11:43

Hallo wiskundeforummers!

ik ben bezig met het leren voor mijn toets van morgen maar ik mis uit mijn boek een aantal bladzijdes waardoor ik 2 oefenvragen niet helemaal kan maken. Hopelijk willen jullie mij helpen.

Het gaat om de volgende 2 vragen;

Vraag 1
Bij groothandels spelen de zogeheten ‘manco’s en pakfouten’ een niet onaanzienlijke rol. Manco’s en pakfouten zijn ontbrekende of verkeerd ingepakte goederen door de medewerkers van de groot-handel bij zending naar een klant. De herstelkosten van zulke foutieve leveringen kunnen flink oplopen. Bij groothandel ‘De Valk’ is uit een steekproef van 20 weken gebleken dat de herstelkosten gemiddeld € 4156 per week zijn, met een standaardafwijking van € 518. U mag aannemen dat de herstelkosten per week normaal verdeeld zijn..

Bereken de benodigde steekproefgrootte die nodig is om het betrouwbaarheidsinterval uit b niet breder te laten zijn dan 200euro

en

Vraag 2:
In een enquête, gehouden onder 767 personen, worden een aantal 'ja/nee'-vragen gesteld.

a. Hoeveel enquêtes moeten ingevuld geretourneerd worden, zodanig dat de resultaten 95% betrouwbaar zijn? Neem de breedte van het betrouwbaarheidsinterval 0,1.
b. Er komen 233 volledig ingevulde enquêtes terug. Hoe groot is dan de betrouwbaarheid?
c. Beantwoord vraag a opnieuw, als de 'ja/nee'-vragen worden vervangen door '5-item’-vragen.




Volgens mij is de 1e vraag een normale verdeling en vraag 3 een binomiale verdeling. Maar sinds ik de uitleg uit mijn boek mis wil ik graag weten hoe ik dit aan moet pakken..

Welke formules heb ik nodig bij vraag 1 en vraagg 2 (a,b en c).

Alvast bedankt, hopelijk slaag ik ga ik met jullie hulp slagen voor mijn toets!

TZwierzina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2016, 12:59

Re: Normale en Binomiale verdeling

Bericht door TZwierzina » 16 mei 2016, 13:02

Heeft iemand hier antwoord op?

Ik loop vast op deze twee vragen..

Plaats reactie