Ik ben compleet nieuw op dit forum en ik heb wat vragen. Ik doe namelijk dit jaar voor de 2e keer Toetsende Statistiek op mijn opleiding Psychologie, maar ik haal in deze 2e week alweer alle kansregels door elkaar... denk ik. Ik heb daarom voor mijzelf met een leuk voorbeeld iets berekend, maar kan iemand mij vertellen of het klopt? Want zo ja, dan snap ik dit eindelijk wat meer

Stel: je hebt een stapel van 15 kaarten:
3x 1
3x 2
1x 3
1x 4
3x 5
1x 6
2x 7
1x 8 (de nummers zijn aardig random gekozen. Ze zijn niet allemaal van belang).
Stel je trekt hiervan voor een kaartspel 2 kaarten. Daarna gaan zij opzij; dat zou volgens mij trekken zonder terugleggen moeten zijn.
Stel nou dat je zegt: ik wil dat 1 van die 2 kaarten een 5 is. Dus ik wil maar 1x een 5 en de andere kaart maakt niet uit. Dus 'maakt niet uit' noem ik even 0, dus ik wil 5,0 OF 0,5.
Volgens mij bereken je dit op de volgende manier: ((3/15x(12/14))+((12/15)x(3/14)) = 34.2857% (ongeveer).
En als dit klopt en ik het inderdaad snap, is de kans op 2x een 5 gewoon (3/15)x(2/14)... toch? Ik doe steeds lagere getallen omdat ik denk dat het gewoon gaat om trekken zonder terugleggen. Zijn de berekeningen op deze manier ook volledig? Of moet het uitgebreider of kan het korter?
De kans op 1 OF 2 keer een 5 zou dan toch zijn: ((3/15x(12/14))+((12/15)x(3/14))+((3/15x2/14)???
Nu dit: Je trekt 5 kaarten. Daarvan wil je 2x 5, 2x 1 en 1x 3 (er is maar 1x een drie in de stapel). Wat is de kans dat je deze allemaal op rij trekt, terwijl volgorde NIET uitmaakt? Dit zijn volgens mij zoveel mogelijkheden, die ik uit zou moeten schrijven, dat er een makkelijke manier moet zijn om dat te doen. Permutaties en Combinaties ben ik geheel vergeten in gebruik, zowel handmatig als op mijn GR. Dus zou iemand uit kunnen leggen hoe ik deze situatie uit zou kunnen rekenen?
Alvast hartelijk dank en sorry voor mijn stortvloed aan vragen; als ik dit op een verkeerde pagina heb gepost, waar moet dit dan heen? Ik hoop dat het forum ook voor dit soort vragen bedoeld is, anders kom ik nergens meer :'(