vraag complexe getallen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
tokkitrooi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2007, 19:02

vraag complexe getallen

Bericht door tokkitrooi » 20 jan 2007, 19:09

praktische opdracht, jullie kennen het wel. Hopelijk iemand die mij het verlossende antwoord kan geven, alvast bedankt,

bewijs :
z - z(en dan een streep op de z) = 2 i Im z

ik kwam tot dusver:

z stel ik gelijk aan =( a + bi)

z (met streepje erboven) stel ik gelijk aan =(a - bi)

complexe getallen regel bewijst het volgende

(a + bi) - ( a - bi) hieruit volgt ==>

(a - a ) + b- -b )i ==> ik verkort dit

( a - a ) = 0 vanwege reële getallen

(b - - b) 2 bi

hier komt dus mijn vraag, mag ik hierbij 2 bi (omdat b ''onbekend is'' gelijk stellen aan een Imaginair getal( ja toch?) maar hoe formuleer ik dit keurig? en die z, die staat voor de (a -a ) die valt weg, hoezo komt deze er dan toch te staan?

Nogmaals, alvast bedankt
en gaarne geen flauwekul reacties:)

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 21 jan 2007, 12:04

Je bent goed bezig. Voor z = x+iy geldt Re(z) = x en Im(z) = y, Re staat immers voor 'reëel deel' en Im voor 'imaginair deel'. Als jij dus z = a+bi neemt, dan is Im(z) = b. Je komt 2bi uit, dit is dus precies 2i.Im(z) :wink:

tokkitrooi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2007, 19:02

Bericht door tokkitrooi » 21 jan 2007, 16:02

a mooi, dankjewel,
ik wist dat ik in de buurt zat :P

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 21 jan 2007, 16:28

maar weet je nu goed wat het reëele deel en het imaginaire deel van het complexe getal z = a+bi is? Want dat was duidelijk hetgene waar de onduidelijkheid op berustte
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

tokkitrooi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2007, 19:02

Bericht door tokkitrooi » 21 jan 2007, 19:59

a het reëele bi het imaginaire (a ligt namelijk op de horizontale x -as) als je van de complexe getallen een soort grafiek maakt (en verticaal y -as de imaginaire getallen)

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 21 jan 2007, 22:54

Ongeveer, let op: in a+bi is b het imagair deel, dus wat er bij de i staat - maar i zelf hoort er niet bij.

Plaats reactie