Het lezen van punten op lezen enkellogaritmisch papier
Het lezen van punten op lezen enkellogaritmisch papier
Hallo ik ben bezig om te begrijpen hoe je werkt met enkellogaritmisch papier maar ik stuit op een probleem. Als ik bijvoorbeeld een punt wil zoeken op dit papier en ik wil uitrekenen welk getal hierbij hoort krijg ik hele andere antwoorden dan dat mijn antwoordenboek verteld dat ik zou moeten krijgen. Als je als voorbeeld dit plaatje bekijkt zie je twee punten;
Nu is mijn aanpak als ik N zou willen berekenen bij T=6 op de rekenmachine "10(kwadraat teken)2.4"
Blijkbaar is dit niet goed want ik krijg bij al mijn antwoorden andere getallen maar kom op andere websites met uitleg omtrent dit onderwerp er niet uit wat fout is aan mijn methode.
Nu is mijn aanpak als ik N zou willen berekenen bij T=6 op de rekenmachine "10(kwadraat teken)2.4"
Blijkbaar is dit niet goed want ik krijg bij al mijn antwoorden andere getallen maar kom op andere websites met uitleg omtrent dit onderwerp er niet uit wat fout is aan mijn methode.
Re: Het lezen van punten op lezen enkellogaritmisch papier
Geef ook de gehele opgave ...
Er zijn meerdere opgave geweest waarbij het mis ging maar ik zal er hier een neerzetten;SafeX schreef:Geef ook de gehele opgave ...
Bij opgave 32 zijn C en E mij duidelijk, het gaat mij enkel om de methode waarmee je punten vind op enkellogaritmisch papier en hoe je die opschrijft in je rekenmachine om ze in normale getallen om te rekenen.
Ok, van welke functie ga je uit bij opg 32?
U bedoeld de vorm van de functie die ik gebruik? Want zonder de juiste punten te kunnen vinden kan ik de functie nog niet maken, de vorm van de functie die ik gebruik is; Y = A.G (kwadraat)XSafeX schreef:Ok, van welke functie ga je uit bij opg 32?
Je gebruikt (enkelvoudig) log papier bij bv de groeifunctie: geef eens een vb ...
Als ik de groeifunctie van opgave 32 wil berekenen zou ik zo te werk gaan;SafeX schreef:Je gebruikt (enkelvoudig) log papier bij bv de groeifunctie: geef eens een vb ...
Eerst bereken ik t4 dat is 10(kwadraat)4.15 = (14125.4) en dan bereken ik t5 dat is 10(kwadraat)4.3 =(19952.6)
Vervolgens deel ik 19952.6/14125.4 en als het een exponentieel verband is, is dit de groeifunctie van deze grafiek.
Ik zal later op opg 32 terugkomen ...
Bekijk eens: y=3*2^x
Neem de log (grondtal 10) links en rechts, wat krijg je?
U wilt dat ik dit zelf uit teken? Hoe wilt u dat ik dit doe, op de grafische rekenmachine? Dit is het eerste hoofdstuk dus ze zijn enkel nog begonnen over de punten vinden op enkellogaritmisch papier.SafeX schreef:Ik zal later op opg 32 terugkomen ...
Dit is wat ik vroeg, de grafiek komt daarna!SafeX schreef:
U zult egt moeten uitleggen wat u met deze vraag bedoeld, links en rechts?SafeX schreef:Dit is wat ik vroeg, de grafiek komt daarna!SafeX schreef:
Weet je 'iets' van logaritmen?
y=3*2^x
log(y)=log(3*2^x)
dit bedoel ik, kan jij verder gaan ...
y=3*2^x
log(y)=log(3*2^x)
dit bedoel ik, kan jij verder gaan ...