Functie onderzoek

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Kelvin24
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:56

Functie onderzoek

Bericht door Kelvin24 » 17 jul 2013, 16:54

Beste allemaal,

Bij functie onderzoek moet je de domein, bereik, nulpunten en toppunten vinden. Vervolgens moet je de functie schetsen. Hoe kan je het beste zo'n functie schetsen? De toppunten en nulpunten in rechthoekige assenstelsel tekenen en dan bijvoorbeeld:

nulpunt is (2,0) dat je bijvoorbeeld in de functie een positief als negatief getal in stopt bijvoorbeeld 4 en -4 zodat je de punten tussen de nulpunten weet en dat ook doen bij de toppunten zodat je daardoor een representatief grafiek kan schetsen van de functie?

Alvast bedankt.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Functie onderzoek

Bericht door SafeX » 17 jul 2013, 17:24

Geef vb en hoe je dat aanpakt ...

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Functie onderzoek

Bericht door Kinu » 18 jul 2013, 00:24

Een functieonderzoek laat je toe om een goede schets te maken van een functie. Je kan nulpunten en extrema (stijgen/dalen, convex/concaaf) gebruiken, maar bijvoorbeeld ook asymptoten zijn handig.

Probeer het bijvoorbeeld eens voor de functie . Bepaal domein, bereik, nulpunten, extrema, en asmpytoten. Schets vervolgens een grafiek van de functie aan de hand van deze informatie (gaat gemakkelijker dan je denkt).

abeeha
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2013, 11:52

Re: Functie onderzoek

Bericht door abeeha » 07 aug 2013, 11:57

Hey!

Ik heb een vakantietaak wiskunde maar ik zit eventjes vast.
Ik moet de limiet berekenen in een rationale functie met vierkantswortels.
Mijn vraag is: wat zijn de rekenregels om de limiet te berekenen als er vierkantswortels zijn?
In mijn cursus wordt er amper iets over gezegd en ik weet zeker nog vanuit de lessen dat er regels voor waren.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Functie onderzoek

Bericht door SafeX » 07 aug 2013, 12:33

Ellendepaep schreef: Ik moet de limiet berekenen in een rationale functie met vierkantswortels.
Kan je een opgave geven ...

Plaats reactie