Ondersom en bovensom

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
mii,,
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2008, 09:10

Ondersom en bovensom

Bericht door mii,, » 26 feb 2008, 09:16

Ik wil graag de ondersom en bovensom uitrekenen dmv mijn grafische rekenmachine.

De opgave is

f(x)=9-(1/3)x^3

op het interval [0,3] Je verdeelt het in 6 stukken, de stapgrootte is dus 0,5

Nu vul ik op mijn rekenmachine in:

E((9-(1/30x^3)x0.5,x,0,2.5,0.5) Alleen nu komt er op mijn rekenmachine 24,... en er moet 20,.. uitkomen

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Ondersom en bovensom

Bericht door Hugo » 26 feb 2008, 10:22

hoe werkt die rekenmachine, wat doe je?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

mii,,
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2008, 09:10

Re: Ondersom en bovensom

Bericht door mii,, » 26 feb 2008, 14:49

Ik vul dan in:

E((9-(1/3)x^3)x0,5,x,0,2.5,0.5)

Zo vul ik dat in mijn rekenmachine in, en dan moet er dus de juiste uitkomst uitkomen, maar mijn uitkomst komt dus niet overeen, met wat hij moet zijn.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Ondersom en bovensom

Bericht door Hugo » 26 feb 2008, 19:34

conclusie, je doet iets fout. Fijn dat had je zelf ook al bedacht, vandaar de vraag, wat doet de rekenmachine, leg eens uit wat je invoerd, paar getalletjes op een rij maakt nog geen helder verhaal
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

mii,,
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2008, 09:10

Re: Ondersom en bovensom

Bericht door mii,, » 27 feb 2008, 08:14

Dat is dus precies wat ik invoer in mijn rekenmachine!

Dat voer ik gewoon exact in. Maar ik vraag me dus af of mijn invoer dan wel goed is.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Ondersom en bovensom

Bericht door Hugo » 27 feb 2008, 08:27

en wat ik probeer te zeggen, is dat wij niet kunnen weten/ruiken hoe jouw rekenmachine werkt als we niet eens weten wat voor rekenmachine is en welke functie je gebruikt. Dus het zou prettig zijn, als je even uit zou leggen waarom je dit invuld, wat er gebeurd met alle waarden. Dan kunnen we je wel helpen.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Re: Ondersom en bovensom

Bericht door Hugo » 27 feb 2008, 08:32

weet je verder wat de ondersom precies is?

deze opgave is namelijk niet zo groot dat je het niet uit je hoofd(lees: met pen en papier) zou kunnen doen
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie