vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
sorry tom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2013, 18:57

vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door sorry tom » 18 dec 2013, 19:03

vraagstuk verwijderd
Laatst gewijzigd door sorry tom op 19 dec 2013, 05:23, 1 keer totaal gewijzigd.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door SafeX » 18 dec 2013, 19:10

sorry tom schreef: h= -5t²+15t+30

Na hoeveel sec plonst de steen in zee?
Wat is h op zeeniveau ...

Hoe hoog is de klif?
Wanneer begint de tijd (dus t) te tellen ...

sorry tom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2013, 18:57

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door sorry tom » 18 dec 2013, 19:13

h = 0 op zeeniveau maar je kan toch niet zeggen 0= -5t²+15t+30

en de tijd begint als h op zijn maximum is denk ik

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door SafeX » 18 dec 2013, 19:40

sorry tom schreef:h = 0 op zeeniveau maar je kan toch niet zeggen 0= -5t²+15t+30
Wat is je bezwaar?
en de tijd begint als h op zijn maximum is denk ik
En wat is de getalwaarde van t als de tijd begint te lopen?

sorry tom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2013, 18:57

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door sorry tom » 18 dec 2013, 19:50

omdat h de hoogte van de klif is en niet het zeeniveau

t is o op het hoogste punt
mag ik dan veronderstellen dat de hoogte dan 30 is?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door SafeX » 18 dec 2013, 20:09

sorry tom schreef:omdat h de hoogte van de klif is en niet het zeeniveau
Ben je gewend een tekening te maken? Zo ja, wat zijn de maten die je intekent?
Zo nee, maak een tekening ...
t is o op het hoogste punt
mag ik dan veronderstellen dat de hoogte dan 30 is?
Ik denk dat je het (nu) begrijpt ...

sorry tom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2013, 18:57

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door sorry tom » 18 dec 2013, 20:18

hoe bereken je dan t?

is dat dan: 0= -5t²+15t+0?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door SafeX » 18 dec 2013, 20:29

sorry tom schreef:0= -5t²+15t+0?
Hoe kom je hieraan? Hoe kan 30 opeens 0 zijn ...

Heb je een tekening gemaakt ...

sorry tom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2013, 18:57

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door sorry tom » 18 dec 2013, 20:38

ja maar ik dacht dat 30 de hoogte bepaalde.

dus zeeniveau is : 0= -5t²+15t+30

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door SafeX » 18 dec 2013, 20:42

sorry tom schreef:dus zeeniveau is : 0= -5t²+15t+30
Precies!
Kan je nu deze verg oplossen?

sorry tom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2013, 18:57

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door sorry tom » 18 dec 2013, 20:57

oplossen wel maar bij de tweedegraadsvergelijkingen kan je twee oplossingen hebben tenzij de discriminant 0 is. maar dat is bij deze niet het geval.

1. -15+ vierkantswortel van 825 / -10

of

2. -15 - vierkantswortel van 825/ -10

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door SafeX » 18 dec 2013, 21:06

Welke opl kan je in dit probleem gebruiken, maw hoe lang duurt het voor de steen het zee-oppervlak raakt?

Hoe heb je dit opgelost? Met de abc-formule ...
Zo ja, is dat de enige manier die je geleerd hebt?

Staat deze opgave in je wiskundeboek? Staat er een tekening bij?

Het is belangrijk dat je al m'n vragen beantwoord, begrijp je dat?

sorry tom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2013, 18:57

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door sorry tom » 18 dec 2013, 21:10

oplossing 2: is een positief getal

opgelost met de abc methode; geen andere geleerd

er staat geen tekening bij. opgave in een taak, niet in een boek

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door SafeX » 18 dec 2013, 21:19

sorry tom schreef:oplossing 2: is een positief getal
Je zal toch dat getal moeten bepalen ...

sorry tom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2013, 18:57

Re: vraagstuk tweedegraadsvergelijking

Bericht door sorry tom » 18 dec 2013, 21:21

dan kom ik: 4.37228 uit (afgerond)

Plaats reactie