VWO Wiskunde B - Studeren

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Benjamin Algebra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 17:04

VWO Wiskunde B - Studeren

Bericht door Benjamin Algebra » 29 dec 2013, 21:37

Beste lezer,

Momenteel ben ik bezig met het studeren van VWO Wiskunde B.
Ik zal in mei 2014 (over een aantal maanden alweer) het schriftelijke examen afleggen.

Momenteel studeer ik met het volgende middel:
-Basisboek Wiskunde (J. van de Craats)
(-Zo nu en dan pak ik nog wat opgaven/theorie mee van Khanacademy.org)

Ik heb al heel wat forums door gespeurd (m.n. Fok en Wiskundeforum)
om 'n idee te krijgen wat het/de beste boek(en) is/zijn om optimaal voor dit examen voor te bereiden.
Daaruit kon ik de conclusie trekken dat vrijwel iedereen Basisboek Wiskunde aanraadt.
Ik ben daar een tijdje mee bezig en het boek (de stijl) bevalt me enorm.

Maar ik heb nog wel 'n aantal zorgen:
De basisvaardigheden en de eerste/tweedegraadsvergelijkingen heb ik achter de rug.
Nu ga ik beginnen aan het onderdeel 'functies' en vervolgens 'calculus'.

Het is me opgevallen dat Basisboek Wiskunde weinig/niet gebruik maakt van de grafische rekenmachine.
Dit is uiteraard wel goed voor je wiskundige vaardigheden, maar op het VWO examen (Wis B) is een grafische rekenmachine toegestaan. Mijn vraag is dan ook:
- Komt later in het boek nog opgaven voor waar ik de grafische rekenmachine voor kan gebruiken
en anders;
- Welk ander boek (of meerdere) raden jullie me aan om die grafische rekenmachine skills mee te oefenen/ontwikkelen?

(Ik heb zelf in 2010 HAVO afgerond met Wiskunde A, ik heb daarom ook geen idee in hoeverre en bij welke onderdelen de grafische rekenmachine wordt gebruikt of zelfs gebruikt moet worden).

Daarnaast heb ik nog een vraag:
Volgens http://www.science.uva.nl zou ik de volgende hoofdstukken van het boek van Craats moeten voorbereiden voor het examen VWO Wiskunde B.

Tweedegraadsvergelijkingen (hoofdstuk 10)
Functies
Functies en grafieken (hoofdstuk 16)
Domein en bereik (hoofdstuk 25)
Goniometrie (hoofdstuk 17)
Exponentiële en logaritmische functies (hoofdstuk 18)
Geparametriseerde krommen (hoofdstuk 19).
Calculus
Differentiëren (hoofdstuk 20)
Differentialen en integralen (hoofdstuk 21)
Integratietechnieken (hoofdstuk 22)
Toepassingen: omwentelingslichamen, lengte van krommen (hoofdstuk 23)
Rijen en limieten (hoofdstuk 8 en hoofdstuk 25)
Hoofdstuk 1 t/m 6 + hoofdstuk 9 is basiskennis

Nou heb ik ook gelezen dat het boek van Craats niet alles dekt voor het examen VWO Wiskunde B,
ik geloof dat er zoiets als meetkunde en/of kansrekenen niet wordt behandelt in het boek.

-Klopt dit?
-En welke boeken raden jullie mij hiervoor aan?


Ik zou het enorm op prijs stellen als jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven over het bovengenoemde!

Gr. Benjamin

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: VWO Wiskunde B - Studeren

Bericht door arno » 30 dec 2013, 11:21

Benjamin Algebra schreef:Het is me opgevallen dat Basisboek Wiskunde weinig/niet gebruik maakt van de grafische rekenmachine.
Dit is uiteraard wel goed voor je wiskundige vaardigheden, maar op het VWO examen (Wis B) is een grafische rekenmachine toegestaan. Mijn vraag is dan ook:
- Komt later in het boek nog opgaven voor waar ik de grafische rekenmachine voor kan gebruiken
en anders;
- Welk ander boek (of meerdere) raden jullie me aan om die grafische rekenmachine skills mee te oefenen/ontwikkelen?
Wat je zou kunnen doen is vwo Wiskunde B samengevat aan schaffen. Hierin wordt naast het onderdeel bewijzen in de meetkunde ook aandacht besteed aan het werken met grafische rekenmachines van Texas Instruments en Casio. Dat het Basisboek Wiskunde geen aandacht besteedt aan de grafische rekenmachine zit hem in de gedachte waarmee Jan van de Craats dit boek geschreven heeft. Het is gebleken dat veel studenten de voor een wiskundestudie noodzakelijke basiskennis missen, vandaar dat dit boek geschreven is.
Benjamin Algebra schreef:Nou heb ik ook gelezen dat het boek van Craats niet alles dekt voor het examen VWO Wiskunde B,
ik geloof dat er zoiets als meetkunde en/of kansrekenen niet wordt behandelt in het boek.

-Klopt dit?
-En welke boeken raden jullie mij hiervoor aan?


Ik zou het enorm op prijs stellen als jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven over het bovengenoemde!

Gr. Benjamin
Kansrekening en statistiek vallen buiten het vak Wiskunde B, maar je zou eens op de site van Epsilon uitgaven kunnen kijken voor een boek daarover. In het hoofdstuk over bewijzen in de meetkunde in vwo Wiskunde B samengevat wordt ook aandacht besteed aan de oppervlakte van diverse meetkundige figuren, dus de vlakke meetkunde komt daarin ruimschoots aan bod.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Benjamin Algebra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2013, 17:04

Re: VWO Wiskunde B - Studeren

Bericht door Benjamin Algebra » 31 dec 2013, 13:46

Arno, bedankt voor je response!
De samenvatting is onderweg en ik zal nog even kijken naar dat boek van Epsilon.

Fijne jaarwisseling nog!

Plaats reactie