Meetkunde PO

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Michelleh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2007, 10:48

Meetkunde PO

Bericht door Michelleh » 29 mei 2007, 10:50

Hallo iedereen,

ik moet voor meetkunde een praktische opdracht doen met nog iemand anders en we komen er zelf nog niet helemaal uit.
Het PO heet "klievers en splijters" en het is de bedoeling dat we bewijzen gaan vinden.

Splijters zijn lijnen die een veelhoek snijden als omtrekdeellijn; de omtrek is hierna dus in 2 gelijke stukken verdeeld. We moeten bewijzen dat de splijter altijd door het middelpunt M gaat van een veelhoek (4 of meer hoeken).
Voorbeeld: De groene lijnen in deze afbeelding zijn splijters
Afbeelding
Klievers zijn lijnen die alleen in een driehoek voorkomen; ze beginnen in één van de hoeken en gaan door een ander punt van de driehoek zó dat ze de omtrek van de driehoek weer in 2 stukken verdelen. Hierbij moeten we erachter komen hoe dat punt gevonden kan worden.

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor je/jullie hulp :D
PS we zitten in vwo 5, als dat veel uitmaakt.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Meetkunde PO

Bericht door Sjoerd Job » 29 mei 2007, 12:27

Michelleh schreef:Hallo iedereen,

ik moet voor meetkunde een praktische opdracht doen met nog iemand anders en we komen er zelf nog niet helemaal uit.
Het PO heet "klievers en splijters" en het is de bedoeling dat we bewijzen gaan vinden.

Splijters zijn lijnen die een veelhoek snijden als omtrekdeellijn; de omtrek is hierna dus in 2 gelijke stukken verdeeld. We moeten bewijzen dat de splijter altijd door het middelpunt M gaat van een veelhoek (4 of meer hoeken).
Voorbeeld: De groene lijnen in deze afbeelding zijn splijters
Afbeelding
Klievers zijn lijnen die alleen in een driehoek voorkomen; ze beginnen in één van de hoeken en gaan door een ander punt van de driehoek zó dat ze de omtrek van de driehoek weer in 2 stukken verdelen. Hierbij moeten we erachter komen hoe dat punt gevonden kan worden.

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor je/jullie hulp :D
PS we zitten in vwo 5, als dat veel uitmaakt.
Misschien een vraagje over de kliever, waar je zelf over na mag denken...

snijd de kliever de driehoek altijd aan een bepaalde zijde (bijvoorbeeld de overstaande, zoals bij een gelijkzijdige driehoek), of komt het ook voor dat het een aanliggende zijde snijdt? (ik vermoed het antwoord, weet het zelf redelijk zeker), maar wat denk jij/jullie

over de splijter: het gaat over een regelmatige veelhoek, of over een willekeurige veelhoek? Moet het perse een even aantal hoeken zijn, of niet?
Als een splijter door het middelpunt gaat, wat voor eigenschappen heb je dan? denk in hoeken (/lijkt mij)
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie