Zwaartepunt in een leeglopende tank

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Dynamite
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:46

Zwaartepunt in een leeglopende tank

Bericht door Dynamite » 31 mei 2007, 14:52

Ik heb voor school een opdracht gekregen om het minimale zwaartepunt uit te rekenen in een leeglopende tank. De opdracht luidt als volgt:

Bij een cilindrische benzinetank die helemaal gevuld is met benzine ligt het zwaartepunt van tank en benzine gezamelijk in het midden van de hoogte.

Als de tank aan de onderzijde leeg gaat lopen, dan zakt het zwaartepunt van tank en vloeistof gezamelijkmee naar beneden tot een zeker minimum. Als de tank helemaal leeggestroomd is ligt het zwaartepunt weer in het midden van de hoogte.

Wat is de minimale hoogte van het zwaartepunt?



Ik heb bij deze opdracht geen idee waar ik ergens zou moeten beginnen. Ik snap dat het verloop van het zwaartepunt een dalparabool moet worden. Bij de opdracht is echter geen gewicht van de tank gegeven. Kan iemand me op weg helpen???

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 31 mei 2007, 16:07

dat gewicht heb je volgens mij wel nodig, maar probeer het op telossen door de tank een massa m te geven.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Dynamite
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:46

Bericht door Dynamite » 31 mei 2007, 17:15

Hugo schreef:dat gewicht heb je volgens mij wel nodig, maar probeer het op telossen door de tank een massa m te geven.
Ik heb het even nagevraagd en we mogen zelf een soort materiaal kiezen. We hebben gekozen voor een stalen tank van 5 mm dik, 1 meter hoog en 50 cm breed. Staal heeft een soortelijke massa van 7,6 kg/dm3 en benzine 0,70 kg/dm3.

De tank weegt dan dus pi*5*10*7,6*0.5=597kg

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 31 mei 2007, 17:58

en de massa van het weglopende benzine, moet je die nog gebruiken?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Dynamite
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:46

Bericht door Dynamite » 06 jun 2007, 14:56

De massa moet inderdaad gebruikt worden

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 06 jun 2007, 16:03

en wat weet je daarvan>?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie