GRM TI-84 plus

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
lollypopJ
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 feb 2013, 16:24

GRM TI-84 plus

Bericht door lollypopJ » 10 sep 2014, 17:47

Hoi ik heb een vraag over de GRM

Dus als je 2nd matrix doet en dan naar edit [A] gaat en je ding invult en dan weer 2nd matrix doet en dan MATH en rref() dan doe je weer 2nd math en dan names [A] , als je dan enter doet heb je rref([AB]) en dan druk je op enter en dan heb je die tabel met cijfers

Mijn vraag is nu, soms komen er kommagetallen en je kan ze niet kopiëren om met de functie FRAC naar breuken te doen dus hoe moet je dat dan doen? Kan je het ergens instellen zo dat er breuken komen ipv rationale getallen?

Danku

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: GRM TI-84 plus

Bericht door SafeX » 11 sep 2014, 09:32

Ik begrijp je vraag niet goed ... , iig zal de GRM bij invoer van breuken deze omzetten in decimale getallen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: GRM TI-84 plus

Bericht door David » 11 sep 2014, 10:15

>frac is de functie die getallen omzet naar breuken. Voor matrix A, typ rref([A])>frac in om de matrix in breuken terug te krijgen. Sla rref([A]) op in een andere matrix, zeg , met rref([A])->, op om vervolgens elementen erdoor terug te krijgen. Dat kan je dan doen door (1,2) te typen voor het element uit de eerste rij en de tweede kolom (als die bestaan). De nummers blijven rationaal als ze dat waren, of de decimalen zijn uitgeschreven of dat ze als breuken waren weergegeven.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

lollypopJ
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 feb 2013, 16:24

Re: GRM TI-84 plus

Bericht door lollypopJ » 11 sep 2014, 22:03

Oké bedankt het is dus rref([A]] FRAC.

Plaats reactie