Wortels, breuken en machten

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Wortels, breuken en machten

Bericht door arno » 26 apr 2015, 17:07

Maloutski schreef:Ik dacht dat ik het begreep, maar gezien het niet goed is, kennelijk dus niet.
Wat mooet je doen om als een breuk met noemer a²-9 te schrijven? Waaraan is dan gelijk?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Wortels, breuken en machten

Bericht door SafeX » 26 apr 2015, 21:24

SafeX schreef:
Maloutski schreef:
Je nieuwe noemer is goed!
1. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de eerste breuk) om de nieuwe te krijgen? Waarmee vermenigvuldig je dus(!) de teller van die breuk ...
2. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de tweede breuk)? Wat gebeurt er dus met de teller ...
Ik dacht dat ik het begreep, maar gezien het niet goed is, kennelijk dus niet.[/quote]

Waarom probeer je niet bovenstaande vragen te beantwoorden ...

Maloutski
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jan 2015, 14:19

Re: Wortels, breuken en machten

Bericht door Maloutski » 28 apr 2015, 15:10

Excuus.




Je nieuwe noemer is goed!
1. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de eerste breuk) om de nieuwe te krijgen? Waarmee vermenigvuldig je dus(!) de teller van die breuk ...
2. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de tweede breuk)? Wat gebeurt er dus met de teller ...


1. Ik vermenigvuldig de noemer van de eerste breuk met (a+3) zodat ik een gelijke noemer krijg, en vermenigvuldig dus ook de teller met (a+3)




2. Ik begreep dat ik de noemer van de tweede breuk niet hoef te vermenigvuldigen gezien de gemeenschappelijke noemer (a-3)(a+3) wordt, oftewel (a^2-9)

Ik zie nu in dat ik het aftrekken van breuken veel ingewikkelder heb aangepakt dan nodig, door kruislings te vermenigvuldigen terwijl dat bij deze opgave niet nodig is.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Wortels, breuken en machten

Bericht door SafeX » 28 apr 2015, 16:28

Prima!
Deze werkwijze is juist en belangrijk wat anders krijg je veel ingewikkelder tellers zoals je al gemerkt hebt ...

Succes verder.

Plaats reactie