Wortels, breuken en machten
Re: Wortels, breuken en machten
Ja tuurlijk, stom dat je zo kan blindstaren en voorbij gaat aan de basisregels.
Die tussenstappen waren ook erg prettig, en goed om erbij te hebben als je af en toe te snel gaat en er niet uit komt.
Jullie hebben me weer een duwtje in de goede richting gegeven en bedankt voor de duidelijke uitleg!
Die tussenstappen waren ook erg prettig, en goed om erbij te hebben als je af en toe te snel gaat en er niet uit komt.
Jullie hebben me weer een duwtje in de goede richting gegeven en bedankt voor de duidelijke uitleg!
Re: Wortels, breuken en machten
Ok, maar nu kan ik wel raden naar 'wat je hier bedoelt' , maar dat is niet de bedoeling ...Maloutski schreef:Ja tuurlijk, stom dat je zo kan blindstaren en voorbij gaat aan de basisregels.
Re: Wortels, breuken en machten
Het hele hoofdstuk ging prima, tot ik bij opgave 6.9 uit kwam.
Ik begrijp niets van de antwoorden, kan iemand hier aangeven waar ik de mist in ga?
(opgave 6.9 C&D lukken dan wel weer meteen)
Te beginnen bij 6.9 A
hier loop ik volledig vast...
Re: Wortels, breuken en machten
Je moet beginnen met a^2-9 te ontbinden ...
Hoe tel jij op:
Hoe tel jij op:
Re: Wortels, breuken en machten
Kruislingsvermenigvuldigen en de noemers vermenigvuldigen
En a^2-9 ontbinden (a+3)(a-3)
hoe pas ik dat toe op de rest vd som?
En a^2-9 ontbinden (a+3)(a-3)
hoe pas ik dat toe op de rest vd som?
Re: Wortels, breuken en machten
Dit is niet de eenvoudigste vorm ...Maloutski schreef:Kruislingsvermenigvuldigen en de noemers vermenigvuldigen
Bekijk eens:
Wat wordt de gemeenschappelijke noemer?
Ook hier de vraag: wat wordt de gemeenschappelijke noemer, je hebt de noemer a-3 en (a-3)(a+3) ... , je zoekt een gelijknamige noemer, wat wordt je nieuwe (eenvoudigste) noemer?En a^2-9 ontbinden (a+3)(a-3)
hoe pas ik dat toe op de rest vd som?
Re: Wortels, breuken en machten
De nieuwe noemer wordt dan a^2-9SafeX schreef:Dit is niet de eenvoudigste vorm ...Maloutski schreef:Kruislingsvermenigvuldigen en de noemers vermenigvuldigen
Bekijk eens:
Wat wordt de gemeenschappelijke noemer?
En a^2-9 ontbinden (a+3)(a-3)
hoe pas ik dat toe op de rest vd som?
Ook hier de vraag: wat wordt de gemeenschappelijke noemer, je hebt de noemer a-3 en (a-3)(a+3) ... , je zoekt een gelijknamige noemer, wat wordt je nieuwe (eenvoudigste) noemer?
en moet ik ook deze teller kwadrateren toch?
Ik heb daar wel mee zitten puzzelen, maar dan kwam ik alsnog niet bij het juiste antwoord.
Re: Wortels, breuken en machten
Probeer eerst de volgende vragen te beantwoorden (dan wordt de rest ook duidelijk!)
Opm: het is (in 't algemeen) belangrijk de noemer in factoren te laten staan. Waarom?
Er is een eenvoudiger nieuwe noemer bij:SafeX schreef:
Wat wordt de gemeenschappelijke noemer?
Maloutski schreef:
Liever (a-3)(a+3) ...De nieuwe noemer wordt dan a^2-9
Ben je dan aan het kwadrateren ... ?en moet ik ook deze teller kwadrateren toch?
Opm: het is (in 't algemeen) belangrijk de noemer in factoren te laten staan. Waarom?
Re: Wortels, breuken en machten
SafeX schreef:Probeer eerst de volgende vragen te beantwoorden (dan wordt de rest ook duidelijk!)
SafeX schreef:
Wat wordt de gemeenschappelijke noemer?
SafeX schreef: Er is een eenvoudiger nieuwe noemer bij:
Maloutski schreef:
Oke ik dacht dat ik de (a-3) moest kwadrateren om gelijke noemers te krijgen, maar snap nu dat het in factoren moet blijven.SafeX schreef:Liever (a-3)(a+3) ...De nieuwe noemer wordt dan a^2-9
Ben je dan aan het kwadrateren ... ?en moet ik ook deze teller kwadrateren toch?
Opm: het is (in 't algemeen) belangrijk de noemer in factoren te laten staan. Waarom?
Doorga ik dan nu de goede stappen?
Re: Wortels, breuken en machten
Ik hoop dat je ziet dat deze breuk te vereenvoudigen is ...Maloutski schreef:
Maar waarom gebruik je niet 10 als (eenvoudigste) nieuwe noemer en daarmee zal je steeds naar de eenvoudigste nieuwe noemer moeten zoeken. Officieel zoek je naar het KGV, Kleinste Gemene Veelvoud, van alle noemers!
De eenvoudigste nieuwe noemer is hier ab, ga dat na!Maloutski schreef:
Je kan ook hier vereenvoudigen ... , ga dat na.
Je nieuwe noemer is goed!
1. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de eerste breuk) om de nieuwe te krijgen? Waarmee vermenigvuldig je dus(!) de teller van die breuk ...
2. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de tweede breuk)? Wat gebeurt er dus met de teller ...
Re: Wortels, breuken en machten
SafeX schreef:Ik hoop dat je ziet dat deze breuk te vereenvoudigen is ...Maloutski schreef:
Maar waarom gebruik je niet 10 als (eenvoudigste) nieuwe noemer en daarmee zal je steeds naar de eenvoudigste nieuwe noemer moeten zoeken. Officieel zoek je naar het KGV, Kleinste Gemene Veelvoud, van alle noemers!
De eenvoudigste nieuwe noemer is hier ab, ga dat na!Maloutski schreef:
Je kan ook hier vereenvoudigen ... , ga dat na.
Je nieuwe noemer is goed!
1. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de eerste breuk) om de nieuwe te krijgen? Waarmee vermenigvuldig je dus(!) de teller van die breuk ...
2. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de tweede breuk)? Wat gebeurt er dus met de teller ...
Bedankt.
Helaas loop ik tegen een volgende opgaves aan;
de oplossingen van x bij:
c.
d.
e.
C lijkt wel te lukken
Hoe ik te werk ga:
x = 0, x = 2
Maar bij bij D,
3x = -2
x = -2/3
Maar bij de antwoorden staat x = 2/3, x = -8
Ik kom er niet uit hoe ik aan x = -8 moet komen, en ben nu heel erg benieuwd wat ik over het hoofd zie.
Kennelijk iets wat ik ook voor E over het hoofd zie, want de vorige opgaven gingen allemaal prima.
Re: Wortels, breuken en machten
SafeX schreef:Ik hoop dat je ziet dat deze breuk te vereenvoudigen is ...Maloutski schreef:
Maar waarom gebruik je niet 10 als (eenvoudigste) nieuwe noemer en daarmee zal je steeds naar de eenvoudigste nieuwe noemer moeten zoeken. Officieel zoek je naar het KGV, Kleinste Gemene Veelvoud, van alle noemers!
De eenvoudigste nieuwe noemer is hier ab, ga dat na!Maloutski schreef:
Je kan ook hier vereenvoudigen ... , ga dat na.
Je nieuwe noemer is goed!
1. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de eerste breuk) om de nieuwe te krijgen? Waarmee vermenigvuldig je dus(!) de teller van die breuk ...
2. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de tweede breuk)? Wat gebeurt er dus met de teller ...
Dit laatste is niet goed en als je iets niet begrijpt moet je dat wel aangeven ...
Re: Wortels, breuken en machten
de oplossingen van x bij:
c.
C lijkt wel te lukken
Hoe ik te werk ga:
x = 0, x = 2
Hoe kom je aan: 3x=0 en hoe kan x=2 zijn ...
Wat zijn de opgaven a en b geweest en hoe heb je die opgelost ...
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Wortels, breuken en machten
Je gaat er van uit dat uit a² = b² volgt dat a = b, maar er geldt dan nog iets.Maloutski schreef: de oplossingen van x bij:
c.
d.
e.
C lijkt wel te lukken
Hoe ik te werk ga:
x = 0, x = 2
Maar bij bij D,
3x = -2
x = -2/3
Maar bij de antwoorden staat x = 2/3, x = -8
Ik kom er niet uit hoe ik aan x = -8 moet komen, en ben nu heel erg benieuwd wat ik over het hoofd zie.
Bedenk dat a² = b² betekent dat a²-b² = 0, dus (a+...)(a-...) = 0, dus a+... = 0 of a-... = 0, dus a = ... of a = ...
Zie je nu kans om alsnog de correcte oplossingen te vinden?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Wortels, breuken en machten
Ik dacht dat ik het begreep, maar gezien het niet goed is, kennelijk dus niet.SafeX schreef:SafeX schreef:Ik hoop dat je ziet dat deze breuk te vereenvoudigen is ...Maloutski schreef:
Maar waarom gebruik je niet 10 als (eenvoudigste) nieuwe noemer en daarmee zal je steeds naar de eenvoudigste nieuwe noemer moeten zoeken. Officieel zoek je naar het KGV, Kleinste Gemene Veelvoud, van alle noemers!
De eenvoudigste nieuwe noemer is hier ab, ga dat na!Maloutski schreef:
Je kan ook hier vereenvoudigen ... , ga dat na.
Je nieuwe noemer is goed!
1. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de eerste breuk) om de nieuwe te krijgen? Waarmee vermenigvuldig je dus(!) de teller van die breuk ...
2. Waarmee vermenigvuldig je de noemer (van de tweede breuk)? Wat gebeurt er dus met de teller ...
Dit laatste is niet goed en als je iets niet begrijpt moet je dat wel aangeven ...