Yahtzee: klopt dit?

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Frosh
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2015, 16:42

Yahtzee: klopt dit?

Bericht door Frosh » 22 mar 2015, 16:48

Hoi!

Ik schrijf een profielwerkstuk over kansberekeningen. Een deel van mijn werk bestaat uit berekeningen voor Yahtzee. Ik hoef ze zelf niet te maken, maar ik moet wel controleren of de berekeningen van een ander kloppen.

Ik maakte gebruik van deze artikel: http://hobby-en-overige.infonu.nl/spell ... in-je.html
Ik raakte kwijt meteen bij de eerste tabel.
Probleem: Je gooit 2,4,4,5,5. Hoe groot is de kans op Full House in 1 worp? En hoe groot is de kans in 2 worpen?
1 worp is duidelijk: 4 of 5 gooien -> 2/6.
2 worpen dan: volgens de schrijver is de kans 3/6. Hoe? Volgens mij zou dat moeten zijn 2/6 + 2/6 = 4/6. Want je gooit 4 of 5 in de eerste buurt OF de tweede buurt. OF = +

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Yahtzee: klopt dit?

Bericht door SafeX » 22 mar 2015, 21:00

Welke steen kies je?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Yahtzee: klopt dit?

Bericht door David » 23 mar 2015, 00:48

Het artikel gaat ervan uit dat je de 2 oppakt (de vijf eigenlijk; het artikel heeft voorbeeld van worp: (2, 2, 4, 4, 5) maar laten we met jouw voorbeeld verder gaan).
(Laten we stellen dat als je de gewenste worp (een 4 of een 5 met 1 dobbelsteen) gooit, je niet verder gooit)
Als 2 worpen zou doen (na de eerste waarin je (2, 4, 4, 5, 5) gooit) dan heb je de eerste worp geen 4 EN geen 5 gegooid. Wat is de kans daarop?

Het artikel wordt je aangeraden met de vieren verder te gaan. Dit neemt aan dat je nog niet iets voor de vieren hebt ingevuld, of dat je een versie van Yahtzee speelt waarin je meerdere keren in een spel iets in hetzelfde vak mag invullen.
De score die je kan halen met de gegeven kans met Full House is 25. Met tweeën 6, 8 of 10 (als je de tien daar zou zetten!) en met vieren 12, 16 of 20 (als je 20 daar zou zetten). Zou dat iets aan de tactiek veranderen? Je kan er iets over zeggen in je profielwerkstuk eventueel.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie