Functievoorschrift

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
robbeke2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 okt 2012, 13:19

Functievoorschrift

Bericht door robbeke2 » 01 apr 2015, 17:35

Dag iedereen,

Ik had een vraagje ivm functievoorschriften, hoe lees je dit eigenlijk:

f: X -> Y : x |-> f(x)

En wat is het verschil tussen een gewone pijl -> en een pijl met een verticale streep vooraan? |->

Hartelijk bedankt!

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Functievoorschrift

Bericht door arno » 01 apr 2015, 18:08

robbeke2 schreef:Dag iedereen,

Ik had een vraagje ivm functievoorschriften, hoe lees je dit eigenlijk:

f: X -> Y : x |-> f(x)
Dit kun je lezen als "de functie f van X naar Y die aan x de waarde f(x) toevoegt."
robbeke2 schreef:En wat is het verschil tussen een gewone pijl -> en een pijl met een verticale streep vooraan? |->

Hartelijk bedankt!
Waarom hier een verschillende notatie gebruikt wordt weet ik ook niet. Als het goed is vind je in je boek een overzicht van de gebruikte symbolen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

robbeke2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 okt 2012, 13:19

Re: Functievoorschrift

Bericht door robbeke2 » 01 apr 2015, 18:22

robbeke2 schreef:En wat is het verschil tussen een gewone pijl -> en een pijl met een verticale streep vooraan? |->

Hartelijk bedankt!
Waarom hier een verschillende notatie gebruikt wordt weet ik ook niet. Als het goed is vind je in je boek een overzicht van de gebruikte symbolen.[/quote]

Ik men boek staan deze niet en ze worden door elkaar gebruikt.. Ik zal eens verder zoeken! Bedankt voor de hulp!

robbeke2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 okt 2012, 13:19

Re: Functievoorschrift

Bericht door robbeke2 » 01 apr 2015, 19:06

Nog snel een vraagje, van X naar Y gaan wat houdt dat precies in?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Functievoorschrift

Bericht door SafeX » 02 apr 2015, 10:43

x |-> f(x) is de pijlnotatie van een element x naar het beeld f(x), terwijl f: X -> Y de pijlnotatie van de verzameling X naar de verzameling Y met de naam f van het functievoorschrift.

De uitdrukking van X naar Y is zo per definitie vastgelegd ...

Plaats reactie