Cos in vergelijking
Re: Cos in vergelijking
2*cos(0.7x+0.5y)=0
2*cos(0.7x)+2*cos(0.5y)=0
(2*cos(0.7x)/2 + (2*cos(0.5y)/2=0
1*cos(0.7x)+1*cos(0.5y)=0
0.7x + 0.5y = pi/2
2*0.7x + 2*0.5y = pi
1.4x+y = pi
y = pi-1.4x
Zo beter dan ?
2*cos(0.7x)+2*cos(0.5y)=0
(2*cos(0.7x)/2 + (2*cos(0.5y)/2=0
1*cos(0.7x)+1*cos(0.5y)=0
0.7x + 0.5y = pi/2
2*0.7x + 2*0.5y = pi
1.4x+y = pi
y = pi-1.4x
Zo beter dan ?
Re: Cos in vergelijking
Dit is eindelijk antwoord op een gestelde vraag en dit is ok!Unexist schreef:Wat bedoel je met de laatste nee ?
Als je iets deelt door 0 0/2=0, dan ben ik die lastige 2 kwijt.
Dan hou ik cos(0.7x+0.5y) over toch ?
Moet ik begrijpen dat je bv een inhoud via een integraal wilt bepalen ...Unexist schreef:Als je een 3D plot van een bv bol maakt, en je zou die door 4 delen krijg je een 3 assen stelsel.
Middels een functie zou kun je dan 1/4 deel van de bol met coördinaten tekenen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bol_%28lichaam%29 kijk hier maar eens naar.
Middels de laatste functie kan ik een grafiek maken waarin de cordinaten van de bolling in staan. Zo kan je een plakje uit de bol halen zodat je daar intergraal op kan loslaten om inhoud, zwaarte lijnen en traagheidsmomenten uit te halen.
Snap je ?
Re: Cos in vergelijking
Ja klopt,
Ruimtelijk integreren, we krijgen een functie vb f(xy)= z = 3-x-0.5y (ff makkelijk )
Je kan dit dan per vlak in het 3d assenstelsel uitwerken. XYZ assen x naar je toe (60°)
y naar rechts (recht) z naar boven (recht)
als je achtervlak hebt stel je de functie met x=0 -> Z = 3-0.5y je vult dan nu vanaf 0,1,2,3..n in voor y
y - z
0 - 3
1 - 2.5
2 - 2
6 - 0 -> dit geeft een schuine lijn van punt (0,6,0) naar (0,0,3)
Zijvlak stel je y=0 -> z=3-x
x - z
0 - 3
1 - 2
2 - 1
3 - 0 -> je krijgt nu een schuine lijn van punt (0,0,3) naar (3,0,0)
Grondvlak stel z=0 -> y=6-2x
x - y
0 - 6
1 - 4
2 - 2
3 - 0 -> als het goed is kun je nu punten verbinden, punt (3,0,0) naar (0,6,0)
stel je neemt een vierkantje uit dit figuur.
als je nu een plakje neemt ( in de contouren van het vierkantje )van y bijna 0, dus integraal over de x-as neemt kun je oppervlak berekenen.
Wanneer je die hebt vanaf de x-as kun je stellen dat volume = som(opp*deltay) dus weer een integraal maar dan over bijvoorbeeld y.
En zo kun je statische moment, positie zwaartelijn ook bepalen. pfff lang verhaal.
Snap je het nu ?
Ruimtelijk integreren, we krijgen een functie vb f(xy)= z = 3-x-0.5y (ff makkelijk )
Je kan dit dan per vlak in het 3d assenstelsel uitwerken. XYZ assen x naar je toe (60°)
y naar rechts (recht) z naar boven (recht)
als je achtervlak hebt stel je de functie met x=0 -> Z = 3-0.5y je vult dan nu vanaf 0,1,2,3..n in voor y
y - z
0 - 3
1 - 2.5
2 - 2
6 - 0 -> dit geeft een schuine lijn van punt (0,6,0) naar (0,0,3)
Zijvlak stel je y=0 -> z=3-x
x - z
0 - 3
1 - 2
2 - 1
3 - 0 -> je krijgt nu een schuine lijn van punt (0,0,3) naar (3,0,0)
Grondvlak stel z=0 -> y=6-2x
x - y
0 - 6
1 - 4
2 - 2
3 - 0 -> als het goed is kun je nu punten verbinden, punt (3,0,0) naar (0,6,0)
stel je neemt een vierkantje uit dit figuur.
als je nu een plakje neemt ( in de contouren van het vierkantje )van y bijna 0, dus integraal over de x-as neemt kun je oppervlak berekenen.
Wanneer je die hebt vanaf de x-as kun je stellen dat volume = som(opp*deltay) dus weer een integraal maar dan over bijvoorbeeld y.
En zo kun je statische moment, positie zwaartelijn ook bepalen. pfff lang verhaal.
Snap je het nu ?
Re: Cos in vergelijking
Een lang verhaal wat ik niet verwachtte en ik ben bang dat ik je moet teleurstellen, zo werkt dat niet!
Wat is je wiskundige achtergrond? Heb je dit nodig voor je werk?
Wat is je wiskundige achtergrond? Heb je dit nodig voor je werk?
Re: Cos in vergelijking
Wat werkt niet ?
Nee niet voor mijn werk, opleiding. Ik mag hopen dat mijn uitleg, misschien niet helemaal duidelijk maar dat het zo wel werkt. is een schoolvoorbeeld wat ik uit heb gelegd. Mocht het zo niet werken, zou ik heel graag willen weten hoe wel. Want dan ga ik de leraar eens om zijn oren wapperen !
Nee niet voor mijn werk, opleiding. Ik mag hopen dat mijn uitleg, misschien niet helemaal duidelijk maar dat het zo wel werkt. is een schoolvoorbeeld wat ik uit heb gelegd. Mocht het zo niet werken, zou ik heel graag willen weten hoe wel. Want dan ga ik de leraar eens om zijn oren wapperen !
Re: Cos in vergelijking
Pff foto,s zijn maar half, maar denk dat het nu wel beetje daagt.
Ok beter uitleggen kan ik niet meer.
Maar mijn vraag nog steeds is
Nu heb ik f(xy)=2*cos(0.7x+0.5y) het antwoord komt uit een voorgaande toets, mocht dit niet goed zijn wil ik het heel graag weten. dan gaat dat nu direct naar de tentamencommissie.
Re: Cos in vergelijking
De foto's zijn (voor mij) niet leesbaar ...
Geef de opgave uit deze toets.Unexist schreef:Nu heb ik f(xy)=2*cos(0.7x+0.5y) het antwoord komt uit een voorgaande toets
Re: Cos in vergelijking
Maar nu wil ik antwoorden van jou, want ik kom zo niet verder
Re: Cos in vergelijking
Unexist schreef:Pff foto,s zijn maar half, maar denk dat het nu wel beetje daagt.
Ok beter uitleggen kan ik niet meer.
Maar mijn vraag nog steeds is
Nu heb ik f(xy)=2*cos(0.7x+0.5y) het antwoord komt uit een voorgaande toets, mocht dit niet goed zijn wil ik het heel graag weten. dan gaat dat nu direct naar de tentamencommissie.
Laatst gewijzigd door David op 15 apr 2015, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote-tag invoegen
Reden: quote-tag invoegen
Re: Cos in vergelijking
Mooi, nu is iig duidelijk wat de bedoeling is:
Bv (a) de grafiek, wat zie je van f in het Oxz-vlak, dan is y=0, is dat duidelijk ..., 0<x<3 en 0<z<=2 welke kromme moet je tekenen?
Bv (a) de grafiek, wat zie je van f in het Oxz-vlak, dan is y=0, is dat duidelijk ..., 0<x<3 en 0<z<=2 welke kromme moet je tekenen?
Re: Cos in vergelijking
Ik heb als volgt:
Om dit vlak te berekenen, dus de coördinaten te krijgen y=0 gesteld.
Wat valt weg, nou de term met y valt weg.
z=2*cos(0.7x+0.5y)
z=2*cos(0.7x) de term y valt weg naar mijn idee.
Als ik voor x invul krijg ik het volgende:
x - Z
0 - 2
1 - 1.53
2 - 0.34 -> ik bepaal nu waar de gebogen lijn ( door cosinus denk ik )de 0 lijn op de x-as gaat raken.
2.24 - 0 -> ik stel nu de vergelijking aan 0 -> 0=2*cos(0.7x)
0=cos(0.7x)
pi/2=0.7*x
x=(pi/2)/0.7
x=2.24
Ga ik er van uit, als dat mag dat ik beide kanten *pi/2 ik cos mag wegschrijven. Klopt dit ?
Ik teken met deze x-z waardes de gebogen lijn aan de linker kant
Om dit vlak te berekenen, dus de coördinaten te krijgen y=0 gesteld.
Wat valt weg, nou de term met y valt weg.
z=2*cos(0.7x+0.5y)
z=2*cos(0.7x) de term y valt weg naar mijn idee.
Als ik voor x invul krijg ik het volgende:
x - Z
0 - 2
1 - 1.53
2 - 0.34 -> ik bepaal nu waar de gebogen lijn ( door cosinus denk ik )de 0 lijn op de x-as gaat raken.
2.24 - 0 -> ik stel nu de vergelijking aan 0 -> 0=2*cos(0.7x)
0=cos(0.7x)
pi/2=0.7*x
x=(pi/2)/0.7
x=2.24
Ga ik er van uit, als dat mag dat ik beide kanten *pi/2 ik cos mag wegschrijven. Klopt dit ?
Ik teken met deze x-z waardes de gebogen lijn aan de linker kant
Re: Cos in vergelijking
Ok!
Wat krijg je te zien in het Oyz- en het Oxy-vlak ...
Je moet x tot 3 laten lopen ..., de kromme duikt onder de x-asUnexist schreef: 2.24 - 0 -> ik stel nu de vergelijking aan 0 -> 0=2*cos(0.7x)
0=cos(0.7x)
pi/2=0.7*x
x=(pi/2)/0.7
x=2.24
Wat krijg je te zien in het Oyz- en het Oxy-vlak ...
Re: Cos in vergelijking
Aan de 0xy verder als drie kom je bij de negatieve repeterende coördinaten
Voor 0yz stel ik y=0
y - z
0 - 2
1 - 1.75
2 - 1.08
3 - 0.14
Pi - 0
Dan krijg je de gebogen lijn 0yz vlak.
Resterende heb ik nu de hele functie om het grondvlak te berekenen namelijk dan stel je z=0
Hier kom ik dus bij 2*cos(0.7x+0.5y)=0
Hoe ik denk dat mijn redenatie eerder genoemd goed is is als volgt. Als ik pi-1.4x gebruik zou ik bij x=0 pi moeten hebben, daar komen de 2 positieve lijnen bijeen.
x - y
0 - pi
1 - 1.74
2 - 0.34 enz, daarna gaat hij weer het negatieve in. Dat geeft dus aan dat het een 3d figuur is.
Owja en dat zou een wat rechte lijn moeten zijn er zit geen exponent of zo in
Voor 0yz stel ik y=0
y - z
0 - 2
1 - 1.75
2 - 1.08
3 - 0.14
Pi - 0
Dan krijg je de gebogen lijn 0yz vlak.
Resterende heb ik nu de hele functie om het grondvlak te berekenen namelijk dan stel je z=0
Hier kom ik dus bij 2*cos(0.7x+0.5y)=0
Hoe ik denk dat mijn redenatie eerder genoemd goed is is als volgt. Als ik pi-1.4x gebruik zou ik bij x=0 pi moeten hebben, daar komen de 2 positieve lijnen bijeen.
x - y
0 - pi
1 - 1.74
2 - 0.34 enz, daarna gaat hij weer het negatieve in. Dat geeft dus aan dat het een 3d figuur is.
Owja en dat zou een wat rechte lijn moeten zijn er zit geen exponent of zo in
Re: Cos in vergelijking
Dit begrijp ik niet.Je bekijkt het Oxz-vlak, laat x lopen van 0 tot 3. Dat is de opgave, eens?Unexist schreef:Aan de 0xy verder als drie kom je bij de negatieve repeterende coördinaten
Ik denk dat je x=0 bedoelt ... , laat nu (zie de opgave) y lopen van 0 tot 4Voor 0yz stel ik y=0
Goed! Dus cos(0.7x+0.5y)=0 (zie je eigen post http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f ... 891#p63190)Hier kom ik dus bij 2*cos(0.7x+0.5y)=0
Dan is: 0.7x+0.5y=...