Normale verdeling stochasten

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Jaapwortel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2016, 22:00

Normale verdeling stochasten

Bericht door Jaapwortel » 10 mar 2016, 09:31

Hallo, kan iemand mij helpen deze twee sommen op te lossen met een uitgebreide uitleg? Ik heb het nodig voor een training dit weekend. Alvast bedankt!!

Koeken worden verkocht in boxen van 30 stuks. Het gewicht X van een koek is een normaal verdeelde stochast met als gemiddelde = 1200 gr en standaarddeviatie = 150 gr. Het nettogewicht van de inhoud van zo'n box koeken is stochast N.
Bereken hoeveel procent van de boxen een inhoud van meer dan 100 kg bevat.

Het tarragewicht T van een box waarin de koeken worden verpakt is ook een normaal verdeelde stochast met gemiddelde = 200 gram en standaarddeviatie = 30 gram.
De stochast B = N + T is nu het brutogewicht van een box koeken. Stochasten N en T zijn onafhankelijk.
Bereken de verwachtingswaarde en de standaarddeviatie van B

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Normale verdeling stochasten

Bericht door wnvl » 10 mar 2016, 23:45

De eerste vraag.

Het verwachte gewicht voor een box van 30 koeken is 30*1200=36000 gram. De standaarddeviatie voor het gewicht van zo'n box is gram. Op basis van een tabel met z waarden kan je nu de kans berekenen om de 100kg te overschrijden. Al zal die kans wel heeeeeeeeeeeel klein zijn lijkt mij. Is er geen fout in de opgave?

Plaats reactie