Pagina 6 van 7

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 27 jul 2016, 10:46
door arno
Je wilt -3x+2y = 8 schrijven als y = ax+b, dus dien je -3x+2y = 8 te herschrijven als 2y = ...
Wat vind je dan voor a en wat vind je dan voor b?

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 27 jul 2016, 12:11
door Westerwolde
Voor a vind ik 3x , en voor b vind ik 8
=> 2y=3x+8 , is dit juist ?

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 27 jul 2016, 12:20
door SafeX
2y=3x+8 is juist

Wat moet je doen om y= ... te krijgen

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 27 jul 2016, 14:46
door Westerwolde
Het eerste wat in mij opkomt is delen door 2

dan zou je krijgen => y= 1 1/2x+4 maar ik vraag me af of dit wel klopt..

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 27 jul 2016, 14:58
door SafeX
Helemaal goed, maar schrijf liever: y=3/2x+4,
Wat zijn dus a en b in de vorm: y=ax+b

Kan je nu de bijbehorende grafiek tekenen ...

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 27 jul 2016, 15:02
door Westerwolde
a= 3/2x en b=4

Moet ik de tweede vergelijking lijn f2: y=3+x ook gebruiken om grafiek te tekenen ?

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 27 jul 2016, 15:25
door SafeX
Als je ax vergelijkt met 3/2x wat moet a dan zijn, bedenk a is de coëfficiënt (getal) waarmee je x vermenigvuldigt ...

Natuurlijk moet je ook de grafiek van tweede verg tekenen om je oplossing daarmee te controleren ...
Je hebt dus ook: y=3+x, wat zijn nu a en b ...

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 28 jul 2016, 09:26
door Westerwolde
Moet ik de eerdere gevonden x=-2 hier weer gebruiken ?

In dat geval ==> y=3/2+4 ==> y= -3+4
y=3+x ==> y=3-2 ==> y=1

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 28 jul 2016, 09:34
door SafeX
Westerwolde schreef:Moet ik de eerdere gevonden x=-2 hier weer gebruiken ?
De vraag is: y=3/2x+4 (vergeleken met y=ax+b), wat zijn a en b

In dat geval ==> y=3/2+4 ==> y= -3+4
Dit klopt niet, 3/2 +4 is niet gelijk aan -3+4 en beweer je nu wel!

Vraag: zijn dit allemaal nieuwe dingen ...

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 28 jul 2016, 13:56
door Westerwolde
a=3/2 en b=4 , toch?


Vraag: zijn dit allemaal nieuwe dingen ...
Nee ik dit ooit eens eerder gehad op school

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 28 jul 2016, 14:17
door arno
Bedenk dat je 2 lijnen hebt, zeg l: y = 1½x+4 en m: y=3+x, en dat het snijpunt van l en m de oplossing van het gegeven stelsel voorstelt. Hoe vind je nu, uitgaande van de vergelijkingen van l en m, de oplossing van dit stelsel?

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 29 jul 2016, 09:23
door Westerwolde
De oplossing van het stelsel vind je door gebruik te maken van de substitutiemethode.
Maar dat hadden we toch al gedaan voor de vergelijking en kwamen we uit op snijpunt -2.1 ?

Westerwolde schreef:y= 3 + x => y= 3 -2 = 1

Hoe controleer ik deze antwoorden? Door de vergelijking in te vullen?

In de grafiek tekenen bedoel je? Het snijpunt van de lijnen ligt dan
op -2.1 ?

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 29 jul 2016, 09:26
door Westerwolde
SafeX schreef:Als je ax vergelijkt met 3/2x wat moet a dan zijn, bedenk a is de coëfficiënt (getal) waarmee je x vermenigvuldigt ...

Natuurlijk moet je ook de grafiek van tweede verg tekenen om je oplossing daarmee te controleren ...
Je hebt dus ook: y=3+x, wat zijn nu a en b ...
Ik begrijp nu dat je bedoelt ik 3/2x met een bepaald getal moet vermenigvuldigen.
Kan dit een willekeuring getal zijn? Of waar moet deze vermenigvuldiging gelijk aan zijn ?

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 29 jul 2016, 12:04
door arno
Westerwolde schreef:De oplossing van het stelsel vind je door gebruik te maken van de substitutiemethode.
Maar dat hadden we toch al gedaan voor de vergelijking en kwamen we uit op snijpunt (-2,1) ?
Is het je ook duidelijk wat je bij de substitutiemethode precies doet en waarom? Zo nee, bekijk dan nog eens aandachtig wat daar in het pdf-document over verteld wordt, en kijk eens of het je lukt om de gegeven voorbeelden te begrijpen.
Westerwolde schreef:
SafeX schreef:Als je ax vergelijkt met 3/2x wat moet a dan zijn, bedenk a is de coëfficiënt (getal) waarmee je x vermenigvuldigt ...

Natuurlijk moet je ook de grafiek van tweede verg tekenen om je oplossing daarmee te controleren ...
Je hebt dus ook: y=3+x, wat zijn nu a en b ...?
Ik begrijp nu dat je bedoelt ik 3/2x met een bepaald getal moet vermenigvuldigen.
Kan dit een willekeuring getal zijn? Of waar moet deze vermenigvuldiging gelijk aan zijn ?
Zoek nog eens de precieze definitie van de richtingscoëfficiënt van een lijn op en beantwoord dan de vraag wat de waarden van a en b zijn als je een lijn y = 3+x hebt.

Re: Twee eerstegraads vergelijkingen met twee onbekenden

Geplaatst: 31 jul 2016, 19:31
door Westerwolde
Ik heb alles nog eens goed bestudeerd en ik ben tot de volgende manier gekomen om a en b te vinden:

we hadden al;
-3x+2y=8
y=3+x ==> -x+y=3

-3x+2y=8
a: kies x=0 ==> 2y=8 ==> y=8/2= 4

b: kies y=0 ==> -3x=8 ==> x= 8/-3= -2,66


-x+y=3
a: kies x=0 ==> +y=3 ==> 3/1 = 3

b: kies y=0 ==> -x=3 ==> x= 3/-1= -3

Als ik deze punten invul in de grafiek krijg ik een snijpunt op punt -2.1