Het kanon

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Cedric
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2006, 18:27

Het kanon

Bericht door Cedric » 16 sep 2007, 18:19

Een kanon staat op een helling alfa. Welke hoek bèta moet het kanon hebben t.o.v. de helling om een maximale horizontale afstand te schieten met beginsnelheid v0? Verwaarloos wrijving.

Ik zit vast bij de vergelijking van de verticale afstand... Hoe kom ik aan het verband b = (90° - a)/2? Deze oplossing kreeg ik van mijn leerkracht, maar hoe kom ik daar?
Hieronder mijn bewerking.

Afbeelding

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Het kanon

Bericht door SafeX » 17 sep 2007, 10:55

Je doet het in de uitwerking bijna allemaal goed, maar toch (helaas) een tekenfout:
de regel -gx=... met een 'omcirkelde' term (met daarin verandert naar sin(2a+2b)) voorafgegaan door een -teken wordt in de volgende regel 'plotsklaps' een +teken!
Als je dit hebt veranderd krijg je het volgende:
met k=v0²/g
Je wilt het max van x bepalen. Je variabele is beta (alpha is een constante en k ook), dus het ligt voor de hand x te differentiëren naar beta en deze afgeleide 0 te stellen en op te lossen. Dit is allemaal nog niet zo eenvoudig, maar ik denk dat je het kan. Probeer het! Succes!
Het antwoord van je docent klopt!!!

Opm: Ik heb bewondering voor je afleiding tot nu toe.
Je kan echter ook zeggen dat het max van de weg langs de horizontale as ook het max van de weg langs de helling is. Ben je het daarmee eens?
Ieg werkt dat iets eenvoudiger. Probeer dat ook eens!

Cedric
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2006, 18:27

Re: Het kanon

Bericht door Cedric » 17 sep 2007, 20:31







... Hier mag SafeX nog een regeltje zetten... :|


SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Het kanon

Bericht door SafeX » 17 sep 2007, 21:55

k is verdwenen!
Je haalt buiten haakjes:


Kan je verder?

Opm: formules leren, vooral door ze te gebruiken!

Plaats reactie