Stelling van Pythagoras

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Mirandra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:25

Stelling van Pythagoras

Bericht door Mirandra » 23 nov 2016, 19:34

Ik kreeg gisteren een oefening van mijn leerkracht over de stelling van Pythagoras. Ik zit daar zo vast mee en krijg maar geen antwoord. De oefening luidt: "Een rechthoekige driehoek heeft een omtrek van 20 cm waarvan de ene rechthoekszijde dubbel zo lang is als de andere. Bereken de lengtes de zijden." Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Stelling van Pythagoras

Bericht door SafeX » 23 nov 2016, 20:05

Kan je wel een tekening maken?
Stel een rechthoekszijde (rhz) is x, hoe groot is dan de andere rhz?

Mirandra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2016, 19:25

Re: Stelling van Pythagoras

Bericht door Mirandra » 23 nov 2016, 21:49

SafeX schreef:Kan je wel een tekening maken?
Stel een rechthoekszijde (rhz) is x, hoe groot is dan de andere rhz?
Ik heb een rechthoekige driehoek geschetst met een rhz die ik a heb genoemd. De andere is dan 2a en de schuine zijde is 20-3a. Ik heb vergelijkingen geprobeerd en de hoogte proberen te berekenen maar ik kom niet uit met die gegevens.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Stelling van Pythagoras

Bericht door SafeX » 23 nov 2016, 21:58

Mooi, begrijp je dat je als de rhz a en 2a zijn, je de schuine zijde (sz) met Pythagoras kunt berekenen ...
Bereken sz eerst maar als de zijden 1 en 2 zijn.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Stelling van Pythagoras

Bericht door arno » 26 nov 2016, 12:52

Mirandra schreef:Ik heb een rechthoekige driehoek geschetst met een rhz die ik a heb genoemd. De andere is dan 2a en de schuine zijde is 20-3a. Ik heb vergelijkingen geprobeerd en de hoogte proberen te berekenen maar ik kom niet uit met die gegevens.
Je weet nog iets meer. Wat geldt er volgens de stelling van Pythagoras voor het kwadraat van de schuine zijde? Welke vergelijking kun je daarmee opstellen, en wat is dan de oplossing van die vergelijking?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie