Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.

Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Berichtdoor Jacko1996 » 02 Mrt 2017, 20:01

Ik ben aan het oefenen met differentiëren via het programma AlgebraKiT, maar tref soms het sluisteken: "|" aan. In het plaatje dat ik onderaan geplaatst heb zie je een voorbeeld. Ik had op deze plaats haakjes geschreven; heeft dit dezelfde betekenis als sluistekens? Zo niet, hoe moet ik deze tekens lezen?

Afbeelding
Jacko1996
Vast lid
Vast lid
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:37

Re: Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Berichtdoor SafeX » 02 Mrt 2017, 20:06

Je bedoelt misschien de absolute waarde.
Ken je de definitie van: |a|=a als a>=0 en |a|=-a als ...

Wat is de opgave?
SafeX
Moderator
Moderator
 
Berichten: 14203
Geregistreerd: 29 Dec 2005, 11:53

Re: Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Berichtdoor Jacko1996 » 02 Mrt 2017, 22:52

De opdracht is om de afgeleide te vinden van de functie: Ik vond deze dan ook via de quotiëntregel. In de afbeelding zie je het laatste gedeelte van de uitwerking en daar verschijnen de sluistekens voor het eerst. De definitie die u noemt ken ik niet; is dit wat hier bedoeld wordt?
Jacko1996
Vast lid
Vast lid
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:37

Re: Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Berichtdoor arno » 02 Mrt 2017, 23:00

Met |a| wordt hier inderdaad de absolute waarde van a (de afstand van a tot nul op de getallenlijn) bedoeld. Voor a≥0 geldt dat |a| = a en voor a<0 geldt dat |a| = -a.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
arno
Vergevorderde
Vergevorderde
 
Berichten: 1780
Geregistreerd: 25 Dec 2008, 16:28
Woonplaats: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Berichtdoor Jacko1996 » 02 Mrt 2017, 23:55

Bedankt; ik heb zojuist nagezocht hoe dit in zijn werk gaat en kende dit stukje wiskunde nog niet. Klopt het als ik denk dat in dit geval de absolute waarde wordt gebruikt omdat er wortels met t staan die geen negatieve waarde kunnen bevatten? Als dit niet juist is; waarom wordt hier plotseling besloten de absolute waarde te nemen? Ik kwam het nog niet eerder tegen.
Jacko1996
Vast lid
Vast lid
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:37

Re: Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Berichtdoor arno » 03 Mrt 2017, 11:50

De reden voor het gebruik van de absolute waarde is dat een even machtswortel alleen maar positief of nul kan zijn. Als m een natuurlijk getal is geldt per definitie dat .
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
arno
Vergevorderde
Vergevorderde
 
Berichten: 1780
Geregistreerd: 25 Dec 2008, 16:28
Woonplaats: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Berichtdoor Jacko1996 » 03 Mrt 2017, 18:03

Bedankt voor de uitleg; het is nu duidelijk.
Jacko1996
Vast lid
Vast lid
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:37

Re: Gebruik sluisteken: | in vergelijking

Berichtdoor arno » 03 Mrt 2017, 18:46

Jacko1996 schreef:Bedankt voor de uitleg; het is nu duidelijk.

Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
arno
Vergevorderde
Vergevorderde
 
Berichten: 1780
Geregistreerd: 25 Dec 2008, 16:28
Woonplaats: Beek en Donk, Noord-Brabant


Terug naar Voortgezet onderwijs bovenbouw / 2de en 3de graad ASO

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 8 gasten (Gebaseerd op de gebruikers die actief waren gedurende 5 minuten)
De meeste gebruikers ooit tegelijkertijd online was 649 op 31 Okt 2014, 18:45

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten
Copyright © 2009 Afterburner - Free GPL Template. All Rights Reserved.