Verschillende problemen oplossen met de Poissonverdeling

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Jacko1996
Vast lid
Vast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:37

Verschillende problemen oplossen met de Poissonverdeling

Bericht door Jacko1996 » 24 jun 2017, 01:33

Ik was aan het nadenken over de Poissonverdeling en verschillende opdrachten die ik ermee heb opgelost en ik merk dat ik wat moeite heb een en ander een categorie of plaats te geven in mijn hoofd. In het begin van de Wiki die ik over de verdeling heb gelezen staat dat:

“De Poissonverdeling is een discrete kansverdeling die met name van toepassing is voor stochastische variabelen die het voorkomen van bepaalde voorvallen tellen gedurende een gegeven tijdsinterval, afstand, oppervlakte, volume etc.”

Dit klopt wel zo ongeveer met veel van de opdrachten die ik heb gemaakt over deze verdeling; daar werd inderdaad vaak een interval van enige soort aangegeven, maar ik raak nu enigszins in de war over de Poissonverdeling in de context van verjaardagsproblemen die ik er ook mee heb opgelost. Zoals ik in dit topic: viewtopic.php?f=24&t=11771 aangaf was ik bezig met de Poissonverdeling in de context van het verjaardagsproblemen en ik begrijp dit nu aardig en kan er problemen mee oplossen. Wat ik nog niet zo goed snap is waarom hier eigenlijk überhaupt de Poissonverdeling kan worden toegepast. Er is hier voor zover als ik kan zien geen interval of iets dergelijks, maar toch werkt de Poissonverdeling (bij benadering). Kan iemand mij uitleggen of ik het interval over het hoofd zie of dat dit gewoon een ander soort probleem is waar de Poissonverdeling ook op kan worden toegepast.

P.S. Ik behoef dus niet perse een diepgaande uitleg waarom dit mogelijk is; ik zou graag opheldering willen of het klopt dat dit eigenlijk een ander soort probleem is waarop de Poissonverdeling kan worden toegepast of dat ik toch een interval over het hoofd zie.

Plaats reactie