Snelheid, versnelling en afstand toepassen, 1/2 x ??

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.

Snelheid, versnelling en afstand toepassen, 1/2 x ??

Berichtdoor Pokerslam556 » 05 Apr 2018, 16:46

Dit is de vraag: Bijvoorbeeld vraag 28a. (27 is het ook zo)
https://imgur.com/eMCmCha

Antwoorden:
https://imgur.com/81IJ3wg

Waar komt die 1/2 van af? Geen idee wat ze hier doen?
Pokerslam556
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 16:31

Re: Snelheid, versnelling en afstand toepassen, 1/2 x ??

Berichtdoor arie » 08 Apr 2018, 08:45

27(b)
De snelheid neemt rechtlijnig af van 20 m/s naar 0 m/s.
De gemiddelde snelheid gedurende het remmen is dan (20+0)/2 = 10 m/s.
Dit kan je ook schrijven als: (20+0)/2 = (1/2) * 20 = 10 m/s.
Invullen in x = v * t geeft:
30 = 10 * t
dus t = 30/10 = 3 seconden

Alternatieve redenatie:
De afgelegde afstand = het oppervlak onder snelheidsgrafiek in het v-t diagram.
In dit geval is dat een driehoek, en het oppervlak van een driehoek = (1/2) * basis * hoogte
We vinden zo: 30 = (1/2) * basis * 20, dus de basis = 3 seconden
(de basis stelt in ons geval de tijd voor).


Lukt het je nu om zelf opgave 28 op te lossen?
arie
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3031
Geregistreerd: 09 Mei 2008, 09:19


Terug naar Voortgezet onderwijs bovenbouw / 2de en 3de graad ASO

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten (Gebaseerd op de gebruikers die actief waren gedurende 5 minuten)
De meeste gebruikers ooit tegelijkertijd online was 649 op 31 Okt 2014, 18:45

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
Copyright © 2009 Afterburner - Free GPL Template. All Rights Reserved.