Sinus formule oplossen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Stevenoz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 dec 2012, 13:08

Sinus formule oplossen

Bericht door Stevenoz » 10 mei 2018, 10:05

Hallo allemaal, ik heb 2 vragen.

De eerst is als ik uiteindelijk op 2sinx=-3 kom kan ik deze dan niet oplossen omdat -3 niet op de eenheidscirkel staat? In de uitwerkingen lossen ze deze ook namelijk niet op, maar vermelden ze er niet bij dat deze onmogelijk is (screenshot: https://ibb.co/gK18dy)

De tweede vraag is waarom gebruiken ze bij deze uitwerkingen y=-2 als top terwijl de top op y=2 zit om de toppen te berekenen? Moet ik dan de absoluut tekens negeren en uitgaan van de originele formule zonder absoluut tekens? ( screenshot: https://ibb.co/gZPGWJ)

Bedankt!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Sinus formule oplossen

Bericht door SafeX » 10 mei 2018, 12:11

Vraag 1: de tweede verg geeft geen opl, dus deze notatie is voldoende

Vraag 2: Onder toppen worden zowel max als min verstaan.
Ik weet niet of dit het antwoord op je vraag is!?!

Stevenoz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 dec 2012, 13:08

Re: Sinus formule oplossen

Bericht door Stevenoz » 10 mei 2018, 14:46

Bedankt alweer voor de reactie. De formule voor de tweede vraag was |1+3sin2x| Met absoluut tekens, waardoor als ik die plot er helemaal geen negatieve y-waardes zijn in de grafiek? Overigens was de vraag " De grafiek heeft 4 punten met een horizontale raaklijk. Bereken de exacte cooordinaten van deze punten." Dus ik vroeg me af hoe ze dan met deze formule aan de "-2" in 1+3sin2x= -2 komen

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Sinus formule oplossen

Bericht door arno » 10 mei 2018, 16:25

Als de grafiek van een functie f een horizontale raaklijn in het punt met x = a heeft, wat geldt er dan voor f'(a)? Wat worden dus de gevraagde coördinaten?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Stevenoz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 dec 2012, 13:08

Re: Sinus formule oplossen

Bericht door Stevenoz » 10 mei 2018, 17:41

arno schreef:Als de grafiek van een functie f een horizontale raaklijn in het punt met x = a heeft, wat geldt er dan voor f'(a)? Wat worden dus de gevraagde coördinaten?
Bedankt voor uw reactie! f'(a)= 0. Alleen er is mij nog niet geleerd hoe ik een sin/cos functie afleid en vervolgens aan met helling 0 toppen kan berekenen. De methode die ze gebruiken was volgens mij de x coordinaat aflezen uit het plot en vervolgens de eenheidscirkel gebruiken voor de 4 coordinaten. De "4" snap ik aflezen, maar de - in de "-2" niet. Bij deze de hele uitwerking: https://ibb.co/gOKkbJ

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Sinus formule oplossen

Bericht door arno » 10 mei 2018, 18:32

Je kunt in ieder geval gebruik maken van het feit dat er in een punt met een horizontale raaklijn sprake is van een minimum of een maximum. Je weet welke waarde de sinus bij een minimum of een maximum heeft, dus kun je aan de hand daarvan de gevraagde coördinaten berekenen. Wat levert dat op bij de gegeven functie?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Stevenoz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 dec 2012, 13:08

Re: Sinus formule oplossen

Bericht door Stevenoz » 10 mei 2018, 19:59

arno schreef:Je kunt in ieder geval gebruik maken van het feit dat er in een punt met een horizontale raaklijn sprake is van een minimum of een maximum. Je weet welke waarde de sinus bij een minimum of een maximum heeft, dus kun je aan de hand daarvan de gevraagde coördinaten berekenen. Wat levert dat op bij de gegeven functie?
In 1+3sin2x is "1" is de evenwichtslijn "3" de amplitude. Dus 1+3=4 en 1-3=-2 zijn de x coordinaten van de toppen denk ik?

Stevenoz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 dec 2012, 13:08

Re: Sinus formule oplossen

Bericht door Stevenoz » 11 mei 2018, 05:17

En bereken ik de coordinaten van de toppen met de eenheidscirkel.

Dus de absoluut tekens in de formule en de grafiek die ik plot met de absoluut tekens (waardoor die de toppen niet op -2 laat zien, maar op 2) mag ik gewoon negeren om op "-2" te komen?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Sinus formule oplossen

Bericht door SafeX » 11 mei 2018, 10:12

Je kent de x-coördinaten van de toppen, eens?
Zo ja, dan kan je door invullen toch de y-coördinaten berekenen.

Plaats reactie