Bepaalde integraal

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Cedric
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2006, 18:27

Bepaalde integraal

Bericht door Cedric » 25 okt 2007, 19:53

Wat je bij vraag twee moet bewijzen, is dat de oppervlakte tussen 0 en a van f(x) hetzelfde is als de oppervlakte tussen 0 en a van f(a-x)...
Misschien een tip: f(0) = f(a-a), en f(a) = f(a-0)... misschien snap je dan wat er ongeveer gaande is...

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Bepaalde integraal

Bericht door SafeX » 25 okt 2007, 22:12

Waar slaat dit op?

Cedric
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2006, 18:27

Re: Bepaalde integraal

Bericht door Cedric » 25 okt 2007, 22:23

Iemand heeft over mijn vraag heen getypt. Als je me nog kan helpen... Ik zou dit over 9 uur willen afgeven.

Afbeelding

Ik heb de eerste vraag. 2) weet ik echter niet te bewijzen. Bijgevolg kan ik niet aan 3 beginnen.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Bepaalde integraal

Bericht door Sjoerd Job » 25 okt 2007, 23:05

Mijn excuses. Het was mijn schuld dat er over je post is heen getypt. (Per ongeluk het verkeerde knopje ingedrukt :oops: )
Ik ben blij dat je desondanks het originele vraagstuk nog eens toont. Mijn antwoord

``Wat je bij vraag twee moet bewijzen, is dat de oppervlakte tussen 0 en a van f(x) hetzelfde is als de oppervlakte tussen 0 en a van f(a-x)...
Misschien een tip: f(0) = f(a-a), en f(a) = f(a-0)... misschien snap je dan wat er ongeveer gaande is...''

Als je de grafiek f(x), samen met de grafiek f(a-x) tekent... zie je denk ik een beetje wat er gaande is.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

azro
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 sep 2007, 12:00

Re: Bepaalde integraal

Bericht door azro » 26 okt 2007, 20:06

Bij de vraag 1, kan je dat gebruiken:
cosx = t, - sinx dx = dt en vervolgens krijg je: integraal van : -tdt/(1+t^2) = Arctant,
en vergeet niet cos 0 = 1 dus t=1 en cos pi = -1 dus t= -1, misschien helpt dat jou en succes

Plaats reactie