somprobleem!

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Maria
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 dec 2005, 13:02

somprobleem!

Bericht door Maria » 17 dec 2005, 17:51

Ik heb een sommetje waar ik niet uit kom!!

Gegeven is de functie: F(x)=ln (2x^2+3)

A)schets de grafiek van f (geen probleem!!)
B)De grafiek f heeft twee raaklijnen met rc=4/5
Bereken de coordinaten van de raakpunten
c) Onderzoek of de grafiek van f ook raaklijnen heeft met rc=1. Licht je werkwijze toe.!!


Please help me :(

Ornor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2005, 20:52
Locatie: Utrecht

Bericht door Ornor » 17 dec 2005, 20:21

Het lijkt mij, maar misschien zeg ik nu iets wat je zelf ook wel weet, dat je allereerst moet beginnen met het opschrijven van de afgeleide van de functie F(x).

De afgeleide functie, die ik even F'(x) zal noemen, is namelijk een indicatie van hoe de raaklijn loopt. Anders gezegd, de afgeleide van functie F(x) is geeft aan wat de richtingscoëfficient is op een bepaald punt X.

Om b op te lossen zul je dus de afgeleide van de functie ln(2x^2 + 3 ) moeten bepalen. (daar ben ik zelf ook niet zo goed in, dus als dat je probleem is kan ik je niet echt helpen, of ik zou het moeten uitzoeken. ik denk dat je een kettingregeltje moet toepassen ofzo. de afgeleide van ln(p) is geloof ik 1/p , en de afgeleide van 2x^2 + 3 is natuurlijk 4, dan moet je de ene in de andere substitioneeren ofzo, (ik vind het heel slehct van mezelf dat ik het niet weet :P ))

in iedergeval, als je de afgeleide f'(x) hebt bepaald kun je deze functie, die afhangt van x, gelijkstellen aan 4/5. De x die je dan krijgt geeft de x-punten aan waar de raaklijn van de oorspronkelijke functie 4/5 is. Deze x coordingaten kun je dan ook in de orginele functie F(x) invullen om de y-coordinaten te verkrijgen. zodoende heb je dus de coordinaten van de raakpunten.


om te onderzoeken of de grafiek raaklijnen heeft met rc=1 moet je dus de afgeleide gelijkstellen aan 1. Wanneer dit een oplossing voor x oplevert heb je dus een raaklijn met rc=1 voor de orginele functie.

ik hoop dat dit je geholpen heeft :) (tijd geleden dat ik wiskunde heb gehad :P )
Klamboe!

(klamschrik)

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 18 dec 2005, 16:11

f(x) = ln(2x²+3) => f'(x) = 4x/(2x²+3)

Voor welke x is de rico van de raaklijn 4/3?
4x/(2x²+3) = 4/5
20x = 4(2x²+3)
8x²-20x+12 = 0
(x-1)(x-3/2) = 0
x = 1 of x = 3/2

Voor welke x is de rico van de raaklijn 1?
4x/(2x²+3) = 1
4x = 2x²+3
2x²-4x+3 = 0
--> discriminant (b²-4ac) is negatief => geen reële oplossingen.

Plaats reactie