Piramide praktische opdracht

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Tristan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:43
Contacteer:

Piramide praktische opdracht

Bericht door Tristan » 10 jan 2006, 15:58

hallo, ik moet voor volgende week een praktische opdracht afhebben
en ik heb er veel moeite mee en ik heb ook niet veel tijd gehad om er aan te werken wegens ziekte, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Hier is de opdracht:

Voorkennis: Oppervlakte vlakke figuren en ruimtelijke figuren.
Inhoud ruimtelijke figuren
uitslag ruimtelijke figuren kunnen maken
Stelling van pythagoras
grafieken kunnen tekenen en lezen


Je gaat onderzoek doen naar een bepaald soort piramide, namelijk de piramiden T.ABCD met ABCD als grondvlak en ABCD is een vierkant.
T ligt boven de diagonalen van vlak ABCD. VErder heeft deze familie van piramiden de volgende eigenschap:
De hoogte van de piramide is gelijk aan de zijde van het vierkant.
De te onderzoeken piramides moeten kunnen worden gemaakt uit een stuk van 50 bij 50 cm.

Voer de volgende opdrachten uit en verwerk ze.

1.Maak een piramde, waarvan de zijde van het grondvlak 6cm is, uit het gegevn stuk papier

2.Bereken van de gemaakte piramide : DE manteloppervlakte, inhoud van de piramide.

3. Maak 8 modellen en bereken van deze modellen de inhoud en de oppervlakte.

4.Teken de grafiek die het verband weergeeft tussen de oppervlakte en de inhoud van de gemaakte piramides


Ik zou het aardig vinden als iemand me kan helpen met formules, aanwijzingen en tips om de opdracht te maken

ik heb ook een vraag:

moet ik 8 modellen piramides maken van dezelfde grootte?

Alvast bedankt, Tristan

Pierewiet
Vast lid
Vast lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2005, 00:15
Locatie: In het zuiden van Noord Holland

Bericht door Pierewiet » 13 jan 2006, 16:37

1.Maak een piramde, waarvan de zijde van het grondvlak 6cm is, uit het gegevn stuk papier

Lijkt mij dat je op het gegeven stuk papier het grondvlak, 6 bij 6 tekent en hieraan vast de "uitslag" van de zijvlakken van de piramide tekent. Vergeet niet steeds aan één kant van de driehoek een plakstrip te tekenen!

2.Bereken van de gemaakte piramide : DE manteloppervlakte, inhoud van de piramide.
Mantelopp. is uiteraard de opp. van elke driehoek en die is basis maal halve hoogte keer 4. Vergeet opp. grondvlak niet. Inhoud piramide= (1/3)* opp.grondvlak*hoogte

3. Maak 8 modellen en bereken van deze modellen de inhoud en de oppervlakte.

Je kunt 2 dingen doen. Of de hoogte variëren of de zijde van het grondvlak variëren. In verband met vraag 4 zou ik eerst de docent vragen wat of hiervan de bedoeling is. Hoogte variabel of zijde grondvlak variabel, of beide variabel.

Sterkte!
"He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever!" #Chinese proverb#

Plaats reactie