Mastermind strategie

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
xxxmoi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2006, 19:28

Mastermind strategie

Bericht door xxxmoi » 26 jan 2006, 19:34

Ik heb een beetje een probleem. Ik moet namelijk voor school een werkstuk maken over speltheorie, over Mastermind. We moeten een strategie bedenken om het spel te winnen. Ik ben al een hele tijd bezig, maar ik kom er niet uit. Is iemand misschien op de hoogte van deze strategie of heeft iemand een site waar ik informatie hierover kan vinden?
Het zou echt geweldig zijn als iemand mij kon helpen!! :D

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 26 jan 2006, 20:30

Als allereerste is het nuttig om wat te vertellen over Mastermind.
Het is een gokspel, waarbij het de bedoeling is om de "code" te raden. Elke keer dat je raad, krijg je sleutels, als 'r een goed is.

De code bestaat uit 4 items, Rood,Groen,Blauw,Geel,Oranje,Paars.

Je eerste gok bestaat uit mogelijkheden. 4 vakjes die je elk op zes manieren kunt vullen.

Nu moet je kijken op hoeveel manieren je het in kunt vullen, en kijken hoeveel methodes het antwoord kan zijn, en hoeveel mogelijkheden dat overlaat.

Voor Rood,Rood,Rood,Rood zijn er in totaal 5 manieren om te antwoorden: 0 goed, 1 goed, 2 goed, 3 goed of 4 goed.

Let dat BBCC en BBGG als eerste gok zijn vrijwel gelijkwaardig... Ok, het antwoord per spel kan heel anders zijn, maar we hebben wel dezelfde kans op gelijke antwoorden

Zo hebben we mogelijkheden
1111
1112
1122
1123
1234

Het volgende moet je ook even voor jezelf nagaan...
Wanneer we kijken naar keuze 1122 (2 x 2 kleuren). We kijken dan naar het antwoord, om te kijken hoeveel mogelijkheden nog overeenstemmen met het antwoord. Dit wordt veel minder. In dit geval is het 256.

Enzovoorts...
Je kunt een tabel maken waarin beginkeuze, en vervolgkeuzes staan. Let wel op dat het niet handig is om 200x 1111 te raden ;) Moet je op een slimme manier voorkomen...

Het beste kan je een computer programma schrijven om na te gaan wat de beste methode is.

------
Lees ook dit:
http://www.tnelson.demon.co.uk/mastermind/
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 26 jan 2006, 22:46

Mooie vraag. Ik vind het wel een erg leuk spel. Het lukt me eigenlijk altijd om hem te raden in minder dan 10 keer ofzo. Ik denk niet dat je 1 stategie kunt aanhouden want zodra je er eentje gebruikt moet je hem naar elke beurt veranderen. Denk er vooral aan dat je moet gebruiken wat je hebt, oftewel terug kijken. Ga bij elke stap na wat wel en niet kan en sluit dan dingen uit.

Nog 2 links die er erg interessant uit zien: (beide Engels)
http://www.tnelson.demon.co.uk/mastermind/
http://mathworld.wolfram.com/Mastermind.html

En google is natuurlijk je vriend:
http://www.google.com/search?q=mastermind+strategy

Verdere vragen kun je hier natuurlijk vragen ;)

Veel succes!
Groeten, Marco

xxxmoi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2006, 19:28

Bericht door xxxmoi » 27 jan 2006, 20:26

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal met de tips aan de slag gaan, als ik er niet uitkom zal ik een berichtje plaatsen :wink:

Plaats reactie