herleiden en vereenvoudigen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

herleiden en vereenvoudigen

Bericht door vivendi » 21 mar 2006, 08:50

hallo, ik heb de volgende som, en die moet ik herleiden en zo ver mogelijk vereenvoudigen. Ik weet alleen niet hoe ik hiermee te werk moet gaan.
Dit is de som

Afbeelding

De antwoorden zijn:

-8.a3c2/(81.b4)

Ik hoop dat iemand me een beetje opweg kan helpen hiermee.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 21 mar 2006, 14:49

Je hebt gepost op VO bovenbouw. Dat wil dus zeggen dat je op de hoogte bent van de rekenregels voor wortels en ook kennis hebt gemaakt met machten met pos en neg en gebroken exponenten! Graag antwoord.
In de teller staat: Wat betekent a^5, en wat betekent dan het voorgaande.
En in de noemer:
Wat kan je dan doen?
Wat kan je schrijven voor ?
Wat is de rekenregel voor (a*b)^n (haakjes wegwerken)
Wat moet je dus verder doen?
Het antwoord van de opgave is niet zo belangrijk, tenzij je het er niet mee eens bent. Maar dát heb ik niet begrepen!

Je ziet, ik probeer een beetje structuur aan te brengen in de wijze waarnaar je moet kijken en moet denken!!!

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 21 mar 2006, 15:20

Mja maar breuken in niet me sterkste van, vandaar dat ik het niet helemaal volg als ik zo'n som krijg.
Maar ik denk dat ik het al snap :)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 21 mar 2006, 15:44

Post je werkwijze bij deze opgave even.

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 21 mar 2006, 16:54

Ik heb het zo gedaan

Afbeelding

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 21 mar 2006, 19:03

Keurig!

Enkele opm.
-het is hier niet nodig over te gaan op gebroken exponenten, immers je hebt 5 factoren √a in de teller tegen één factor √a in de noemer. Na deling blijven er 4 factoren √a in de teller staan en (√a)^4=a².
-√a in de noemer betekent dat a niet-negatief mag zijn en dus is √(a²)=a

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 22 mar 2006, 08:39

Maar als het √a³ zou zijn geweest, dan was het wel a1½ geweest toch?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 22 mar 2006, 15:11

Ja, maar het is de bedoeling in dit soort opgaven de gebroken exponenten niet te laten staan.
Dus:

Plaats reactie