vereenvoudigen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

vereenvoudigen

Bericht door vivendi » 29 mar 2006, 11:38

Hallo, ik zit nog steeds met vereenvoudigen. Door mijn laatste topic is er wel al veel duidelijk geworden voor mij. Alleen bij de volgende som heb ik toch weer moeite. Vooral omdat deze twee breuken erin heeft staan wat er erg verwarrend voor mij uitziet.
Ik hoop dat je me bij deze ook goed kan halpen.

Het gaat om de volgende som, ik zou je graag iets laten zien van wat ik heb geprobeerd, alleen weet ik niet goed hoe ik moet beginnen vanwege die breuk.

(hoe voeg je deze afbeeldingen trouwens in...)
[img]
http://wiskunde.ecwhost.com/cgi-bin/mim ... 7Ba%5E3%7D [/img]

Het antwoord op deze som zou het volgende moeten zijn, alleen kom ik op geen enkele manier dicht bij het antwoord. Ik hoop dat je me kan laten zien hoe ik hiermee moet beginnen met wat tips enzo.

http://wiskunde.ecwhost.com/cgi-bin/mim ... E5sqrt%20a

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 29 mar 2006, 14:07

Waarom maken breuken het moeilijker?
Je moet alleen maar verm in deze opg en bij het verm van breuken is er een simpele rekenregel:a/b*c/d=(ac)/(bd),
in 'woorden': verm de tellers => nieuwe teller, evenzo met de noemers
vb 3/5*7/4=(3*7)/5*4)
Soms kan je direct vereenvoudigen:
vb 3/8*16/21=(3*16)/(8*21)=2/7
wat is hier gebeurd?:Je kan een breuk vereenvoudigen door teller en noemer te delen door dezelfde factor, hier is gedeeld door factor 3 en door factor 8. Let op: we hebben de verm niet eerst uitgevoerd.
Lukt het met de 'wortels'?

Opm: schrijf dit alles even over met gebruik van horizontale breukstrepen!

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 29 mar 2006, 21:08

Ja dat is gelukt, met wortels vind ik het juist makelijk. Ben blij ook dat ik dit nu een beetje goed ga snappen want we krijgen nu functies met domein en bereik :o

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 29 mar 2006, 23:13

OK! Kom eventueel met vragen.

Plaats reactie