breuk oplossen

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

breuk oplossen

Bericht door vivendi » 06 apr 2006, 11:32

Ik heb de volgende som, het enige wat erbij staat is: Los op.



Ik weet alleen dat je het eerst bijelkaar moet doen, op deze manier geloof ik?



Maar wat nu, hoe moet ik verder?

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 06 apr 2006, 12:11

nee wacht even, dit was de som niet. Ik weet het niet meer precies.
Ik kijk volgende week nog wel wat die som nou precies was.

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 06 apr 2006, 17:40

Er moet natuurlijk wel iets in het rechterlid staan :wink:

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 06 apr 2006, 18:42

TD schreef:Er moet natuurlijk wel iets in het rechterlid staan :wink:
Meestal, anders had er waarschijnlijk iets in de richting van "Versimpel", of "Breng onder een noemer" gestaan. En waarschijnlijk ook geen is-teken... Maar ok.

We wachten vol spanning af. Wat is nu de werkelijke opgave!
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 07 apr 2006, 13:51

Ik heb de som, het moet deze zijn



Het antwoord is uiteindelijk

x1 = -1

x2 = 2,5

Ik heb geen idee hoe ik dit moet uitrekenen. Hopelijk kan een van jullie me hiermee helpen!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 07 apr 2006, 15:40

Hoe tel je twee breuken op?
bv 3/8+5/12=...

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 07 apr 2006, 16:39

Noemers gelijk namig maken door kruislings te vermenigvuldigen.
Dus dan wordt het:



Klopt dit begin?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 07 apr 2006, 16:59

vivendi schreef:Noemers gelijk namig maken door kruislings te vermenigvuldigen.
Dus dan wordt het:



Klopt dit begin?
Nee, dit begin klopt niet. :) Maar, het is toch al vrij ver in de buurt!

Is het juiste begin.
Als extra stap kom je dan op

Hoe werk je nu verder?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 07 apr 2006, 18:41

Dan de teller ontbinden in factoren?
Dat wordt dan:



Kijken of je dingen bijelkaar kunt optellen/aftrekken:



Als dit al goed is, hoe moet ik nu verder?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 07 apr 2006, 22:39

vivendi schreef:Dan de teller ontbinden in factoren?
Dat wordt dan:



Kijken of je dingen bijelkaar kunt optellen/aftrekken:



Als dit al goed is, hoe moet ik nu verder?
Het echte vraagstuk was

Nu hebben we


Als dan

Als we dat toepassen hebben we:

Met als voorwaarde dat en
(Anders is de deler in het originele vraagstuk 0, en dan hebben we een ongedefinieerde deling...)

Ga verder?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 07 apr 2006, 23:46

wacht dit gaat me iets te snel, bedoel je dat de teller dan dit moet worden??



Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 08 apr 2006, 07:41

vivendi schreef:wacht dit gaat me iets te snel, bedoel je dat de teller dan dit moet worden??


We vermenigvuldigen beide zijden van het is-teken met (x-1)(x+2),
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 08 apr 2006, 10:44

Sorry hoor, maar ik snap niet echt goed wat ik nu moet doen. Is het nu de bedoeling dat ik de haakjes gaat wegwerken in de teller??

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 08 apr 2006, 14:01

Sjoerd Job schreef:
vivendi schreef:Dan de teller ontbinden in factoren?
Dat wordt dan:



Kijken of je dingen bijelkaar kunt optellen/aftrekken:



Als dit al goed is, hoe moet ik nu verder?
Het echte vraagstuk was

Nu hebben we


Als dan

Als we dat toepassen hebben we:

Met als voorwaarde dat en
(Anders is de deler in het originele vraagstuk 0, en dan hebben we een ongedefinieerde deling...)

Ga verder?
@Sjoerd
Ik heb het één en ander verbeterd!

@vivendi
Kijk nog eens naar je eigen (eerdere) uitwerking, die is nu verbeterd.
Haakjes rechts wegwerken en herleiden op 0.

vivendi
Vast lid
Vast lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 mar 2006, 08:44

Bericht door vivendi » 08 apr 2006, 17:26

Ik hou dit over als ik de haakjes heb weggewerkt.




+2x-1x = 1x, en 1x mag je opschrijven als gewoon x, dus dan hou je deze over:



Hoe kan ik nu verder? Ik zie dat dit een vergelijking is, maar daar ben ik nog niet zo goed in. Ik weet dat ik de x'en naar de ene kant moet brengen maar weet niet goed hoe.

Plaats reactie