GF een grafiek laten berekenen.

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DoubleJ
Vast lid
Vast lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2005, 14:02
Locatie: Midden in de rimboe
Contacteer:

GF een grafiek laten berekenen.

Bericht door DoubleJ » 07 jun 2006, 09:09

Ik heb een TI-83plus

Er zat zo'n leuk foefje op dat als je in de lists een grafiek punten neer zet, en daarna deze plot, dat je daarna een formule van de grafiek die het dichtst bij de lijn zat eruit kon toveren.

Probleem is, dat ik niet meer weet waar deze functie precies op de GR zit.
Helpen doet geen pijn, hamers wel.
My Place on the World Wild Web

Gebruikersavatar
DoubleJ
Vast lid
Vast lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2005, 14:02
Locatie: Midden in de rimboe
Contacteer:

Bericht door DoubleJ » 07 jun 2006, 10:08

Nog een kleine toevoeging bij dit alles.
Wij hebben een meting uitgevoerd, waarbij we van de grafiek een formule willen krijgen, dit is namelijk makkelijker voor ons dan dat we veel code moeten kloppen in het programma voor school.

Meet resultaten:
http://files.doublejweb.net/temp/Meting.xls
Het gaat om de 2e kolom(de c Kolom), zie ook bijgevoegde grafiek.
Helpen doet geen pijn, hamers wel.
My Place on the World Wild Web

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 07 jun 2006, 16:57

Alleerst moet je goed weten wat voor soot grafiek het is. Maar een optie:
-Gegevens in L1 en L2 zetten
-Plotten met plots on (2nd + 'y=')
-Berekenen: in het gewone scherm -> stat -> 1 naar rechts (calc tabje) -> kies de juiste grefiek soort. Probeer desnoods paar uit
-Voorbeeld: LinReg(ax+b) L1, L2, Y1 (door de Y1 toe te voegen komt de formule meteen in Y1)
-Tadaa! Je formule is klaar!

Veel succes!
Groeten, Marco

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 07 jun 2006, 17:46

Even klein vraagje: Wat hebben jullie gemeten?

Aan de hand daarvan, kan je al snel zien of het een sinus-functie is, of een exponentiele, een polynoom, of whatever...
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
DoubleJ
Vast lid
Vast lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2005, 14:02
Locatie: Midden in de rimboe
Contacteer:

Bericht door DoubleJ » 08 jun 2006, 08:14

Sjoerd Job schreef:Even klein vraagje: Wat hebben jullie gemeten?

Aan de hand daarvan, kan je al snel zien of het een sinus-functie is, of een exponentiele, een polynoom, of whatever...
we hebben een USB-Kaart waaruit we een spanning tussen de 0 en de 5 volt kunnen uitzenden in 256 stapjes van 0 tot 255.

Afhankelijk hiervan geeft een bepaald onderdeel(een VCO) een bepaalde frequentie af.
Deze frequentie wordt dan in een 32 bits sinus vormer gestopt die de sinus levert, die wij willen hebben.
de uiteindelijke frequentie is dus de frequentie die de VCO levert gedeeld door 32
(respectievelijk de 2e en 3e rij in het excel diagram).
Nu moeten we een programma schrijven op de pc die deze vco aanstuurt door de regelbare spanning van nul tot 5 volt
Hiervoor hebben we eerst een ijkgrafiek gemaakt, om te kijken of er een verband is tussen de spanning(stapjes) en de frequentie die het oplevert.
Dit verband zie je dus terug in het excel diagram.
Wij kunnen bij ons programma dus 2 dingen doen(in delphi schrijven we dat).
Of we maken een enorme case die een aantal stappen van de frequentie heeft, die dan een frequentie het dichtst bij de gegeven frequentie geeft, en die dan de uitgang van onze usb kaart levert.
alleen is dit enorm veel typewerk, dus wil ik weten of het ook met een paar simpele formules kan, en ik weet dat een GR met een plot grafiek een formule kan berekenen, ik wist alleen niet hoe.
Dus ik ga nu de GR de formules laten uitrekenen, wat mij in het programma enorm veel tijd gaat besparen dan wanneer ik een enorm lapje code moet tikken om alle frequenties te definieren.
Helpen doet geen pijn, hamers wel.
My Place on the World Wild Web

Plaats reactie