bewereing veeltermfunctie

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
peter555
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2006, 18:49

bewereing veeltermfunctie

Bericht door peter555 » 15 jun 2006, 18:57

Voor het toelatingsexamen (Tand)Arts moet je onderandere wiskunde doen (op de site kun je een voorbheeld examen downloaden: http://www.ond.vlaanderen.be/arts-tanda ... kaug01.pdf) . Ik heb mijn vwo eindexamen gehaald (4,5 :S) en had over het algemeen redelijke cijfers voor de SE's (ik stond na de 4,5 op het examen nog steeds een 6,5 gemiddeld) van wiskunde. Ik lees echter de wiskunde die daar gevraagd word en ik denk dan van, hoe moet ik dat in godsnaam weten (ik zag trouwens dat er hier al een andere vraag was ook over dat examen in belgie). Meestal kom ik er wel uit omdat ik uit omdat ik uitwerkingen heb, echter bij de deze vragen zijn geen uitwerkingen :S. De vraag waar ik echt niet uit kom is de volgende (eigenlijk heb ik bij de helft van de vragen exht geen idee hoe je aan het juiste andwoord komt :S):

Welke van de volgende beweringen over de veeltermfunctie
f : x →y(x) = 2acx³ + 3bc x² - 8ad x – 12 bd
is niet juist ?
<A>: Als a=0 en bcd0 dan heeft de veeltermfunctie hoogstens 2
nulpunten.
<B>: Als c=d<0 dan heeft de veeltermfunctie +2 en -2 als
nulpunten.
<C>: Als a=3 dan heeft de veeltermfunctie b/2 als nulpunt.
<D>: Als abcd0 dan heeft de veeltermfunctie hoogstens 3
nulpunten.

het juiste andwoord is C

ikhoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
bij voorbaad dank,

Peter
n00b=b00n???

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 15 jun 2006, 20:06

Meer zelfs, ik heb een pdf'je gemaakt waar alle oplossingen van dat voorbeeldexamen in te vinden zijn: zie hier.
Succes!

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 15 jun 2006, 20:18

Laten we rustig beginnen. Onze formule:


De stellingen...

A: Als en dan heeft de veeltermfunctie hoogstens 2 nulpunten.
B: Als dan heeft de veeltermfunctie +2 en -2 als
nulpunten.
C: Als dan heeft de veeltermfunctie als nulpunt.
D: Als dan heeft de veeltermfunctie hoogstens 3
nulpunten.

Eerst maar A: Als en dan heeft de veeltermfunctie hoogstens 2 nulpunten.
Invullen in formule:

Wat komt hier uit?

Nu, dit is gewoon een quadratische verband. De oplossingen worden gegeven door de bekende abc formule... (die met de Discriminant.). Deze levert twee oplossingen. A is dus waar.

B: Als dan heeft de veeltermfunctie +2 en -2 als
nulpunten.
Laten we dit maar gewoon invullen. Eigenlijk staat hier (c en d zijn gelijk, en beide kleiner dan 0.) Laten we maar c = d invullen.


invullen, en een antwoord.

Voor de rest heeft TD het al gegeven... niet snel genoeg :D:)

Edit: TD, bij je oplossingen, merk ik op dat je uitwerking bij 2 niet helemaal klopt. Bij het testen van 2A (assymptoot y=2) ga je eigenlijk op zoek of deze een assymptoot heeft bij x=2... Sorry, maar een juiste uitwerking zou waarschijnlijk iets zijn in de richting van een limiet naar oneindig...
We merken op dat als , x^2 meer invloed heeft dan x, of de constante. We kunnen die dus wegcijferen, en dan blijft over 2x^2 / x^2 = 2...
Laatst gewijzigd door Sjoerd Job op 15 jun 2006, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

peter555
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2006, 18:49

Bericht door peter555 » 15 jun 2006, 20:19

Joooooo, wat ongelogelijk gaaf dat u dat heeft gemaakt! echt super veel bedankt TD :) (y)

groet en dank voor de snelle reactie :),

Peter

EDIT: wow alweer een reactie :)
Laatst gewijzigd door peter555 op 15 jun 2006, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
n00b=b00n???

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 15 jun 2006, 20:22

Ik geef soms bijles wiskunde en rond de vakantieperiode doken steeds diezelfde vragen op van studenten die aan het toelatingsexamen wilden deelnemen. Om mezelf wat tijd te besparen en niet telkens opnieuw te hoeven oplossen heb ik ze dan maar eens uitgetypt. Als er iets onduidelijk is, laat maar weten.

peter555
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2006, 18:49

Bericht door peter555 » 15 jun 2006, 20:23

ok dan :), ik ga ze nu doorwerken ik laat het horen als ik het niet snap! :)
n00b=b00n???

Plaats reactie