frequentie-analyse..slimme koppen gezocht!!

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
tessa-c
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2006, 16:06

frequentie-analyse..slimme koppen gezocht!!

Bericht door tessa-c » 30 nov 2006, 16:29

Hallo,
voor een PO over cryptologie moet ik een opdracht maken met de frequentie-analyse.
Maar ik kom er niet uit, want ik zie zoiets gewoon niet.
En het is echt een heel belangrijk PO, dat meetelt voor het examencijfer.
Ik heb er heel lang op gezeten en ik kom er niet uit...dus welk meesterbrein kan dit oplossen of kan me op weg helpen??
Dit is de opdracht:
Gebruik de frequentie-analyse om de onderstaande zin te ontcijferen.
XJRJD ECUHF WPBLJ ZJHEC XJHFC UFCXJ LAJJX JIEBJ RFWMJ LZEPA FBPOC XJFBX JFCZV JHFCU ZECXJ UHEIF BQMJH JPJCT EQMFC J

Het moet een zin worden, dus dat de letters gegroepeerd zijn in 5, wil niks zeggen.
De leraar heeft wel een hint gegeven: E=A
En ik denk: J=E
F=N
X=D
Bij voorbaat dank

Pierewiet
Vast lid
Vast lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 sep 2005, 00:15
Locatie: In het zuiden van Noord Holland

Bericht door Pierewiet » 01 dec 2006, 22:57

"He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever!" #Chinese proverb#

tessa-c
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2006, 16:06

Bericht door tessa-c » 04 dec 2006, 19:06

Ja sorry maar ik zoek geen uitleg, ik zoek een oplossing...dat van die tabel snap ik nu, maar ik kom er gewoon niet uit

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 04 dec 2006, 22:57

ja sorry hoor, we gaan geen praktische opdrachten voor maken, je moet zelf tot een oplossing komen, we kunnen je alleen helpen, niet voor zeggen, als je een oplossing zoekt, moet je gaan zoeken, dus proberen, oefenen, andere uitleggen zoeken, nog meer oefenen met makkelijke voorbeelden, niet op een forum om een antwoord vragen

Plaats reactie