profielwerkstuk pythagoras

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
manuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2007, 17:10

profielwerkstuk pythagoras

Bericht door manuw » 25 feb 2007, 17:17

heey mensen
ehm, ik doe mijn profielwerkstuk over pythagoras en nou moest 1 van de vragen zijn wat er door die stelling zoal mogelijk is gemaakt
nou weet ik wel dat ze de stelling in de bouw veel gebruiken maar om daar nou 3 kantjes over vol te typen zie ik niet zo zitten
Dus, wie van jullie weet wat er (in deze maatschappij) mogelijk is gemaakt door deze stelling, bij welke 'dingen' deze veel gebruikt word
en/of een site waar dit eventueel op staat? (die kan ik zelf namelijk niet vinden)
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 25 feb 2007, 17:36

engelse wikipedia doet het altijd goed:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_theorem

kheb niet meer gekeken naar de duitse en franse versie,

leuk iets om bij je profielwerkstuk te doen is een aantal bewijzen, zoals te lezen is op de engelse pagina van wiki zijn er ongelooflijk veel, er staan er ook een paar uitgelegd, daaronder staat een stukje over de gevolgen van de stelling van pythagoras. Ik zou proberen een paar van die bewijzen uit te leggen, dat scoort goed.

btw, ben wel benieuwd hoe jij in je profielwerkstuk de stelling hebt bewezen.

groetjes
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

manuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2007, 17:10

Bericht door manuw » 25 feb 2007, 17:41

ja mn docent was een beetje krom bezig
hij is bang voor knip en plakwerk en omdat die bewijzen overal al staan uitgelegd mochten we dat niet als onderdeel kiezen.
ik heb op mn vorige school wel wat bewjizen uitgelegd dus het is wel jammer dat ik dat er van hem niet bij mag doen

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 25 feb 2007, 17:43

ojee, die docent moet nog leren wennen aan het studiehuis, knippen en plakken, oftewel handelingsdelen, en tja alsof je maatschappelijke gevolgen niet kunt kopiëren ergens, dat argument kun je gebruiken om helemaal geen profielwerkstuk te doen.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

manuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2007, 17:10

Bericht door manuw » 25 feb 2007, 17:48

tot nog toe heb k dat niet kunnen kopiëren nee aangezien k dat nog nergens gevonden heb (op nederlandse sites dan)
die engelse sites vind k zelf wat lastiger, k kan op zich wel engels, k ken alleen niet zoveel specifieke begrippen

deze docent werkt trouwens al jaren in het onderwijs (vnl vwo maar vanwege het lerarentekort doet hij nu ook de havo) en denkt werkelijk alles beter te weten..
absoluut geen fijn persoon om iets wat op een discussie zou kunnen lijken mee te voeren :P

manuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2007, 17:10

Bericht door manuw » 28 feb 2007, 11:10

hm k heb gekeken op die site van wikipedia maar daar staat alles wat ik al wist :P
de geschiedenis, de bewijzen van de stelling zelf etc
waar ik naar op zoek ben is waarvoor de stelling eigenlijk word gebruikt
wat er door mogelijk is gemaakt
als iemand een idee heeft...

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 28 feb 2007, 11:54

Het wordt gebruikt op het middelbaar onderwijs om het iedereen te leren... :roll:

Google ook al geprobeerd??
http://www.google.nl/search?&q=praktisc ... pythagoras
Er is voldoende te vinden. Vooral de omgekeerde stelling van pythagoras kan heel handig zijn.
Groeten, Marco

manuw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2007, 17:10

Bericht door manuw » 28 feb 2007, 12:51

praktische toepassingen.. dat is een goeie.. haha k had zo'n beetje alles al geprobeerd behalve dat dus
thnks ^^

Hendrico
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2006, 11:02

Bericht door Hendrico » 20 mar 2007, 17:13

wordt ook veel gebruikt bij landmeten (met thales...) en ook in de architecturale wereld houden ze wel van onze goede vriend Pythagoras :lol:

Plaats reactie