Wortel 10 als breuk

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hannah
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2005, 21:31

Wortel 10 als breuk

Bericht door Hannah » 14 jun 2005, 21:43

Voor een opdracht op school (5 Atheneum, profiel N&G) moet ik aantonen of de volgende bewering juist is:

√10 is te schrijven als breuk, of anders gezegd, er bestaan twee gehele getallen m en n zodat geldt m² = 10n² .

Ik uhm... snap het niet! :( Hoe toon ik dit aan? Wat wordt er überhaupt bedoeld?
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars." ~ Oscar Wilde

hovingtim
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2005, 13:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

wortel 10 probleempje

Bericht door hovingtim » 16 jun 2005, 21:43

Het gaat hier om de omschrijvings regels. Jouw opdracht is naar mijn inzicht dat je wortel 10 moet gaan schrijven als breuk als functie van m en n.

Voorbeeldje wortel 10 kan je schrijven als 10^(1/2). Hierdoor heb je al een beetje een breuk in de oplossing. Nu zal je het nog moeten schrijven als funtie van M en N. Nu zul je een vermedigvuldiging moeten zien te vinden waardoor N en M gelijk zijn aan wortel 10. Ik zou gewoon try en error proberen je kan het ook wiskundig bekijken. Probeer anders het programma Derive te downloaden daar kan je dit soort geintjes ook vrij vlot mee doen

Kwa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:20

Bericht door Kwa » 08 dec 2005, 17:25

k heb wel een handige website voor meer info

klik hier

Plaats reactie