Formules omschrijven

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Hipkip
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2007, 19:04

Formules omschrijven

Bericht door Hipkip » 17 mar 2007, 19:10

Hallo, ik heb lang zitten puzzelen maar ik ben er uiteindelijk niet achter gekomen hoe ik mijn probleem kan oplossen, mijn probleem is namelijk het omschrijven van formules.

A=B*C
C=A/B
Dat is vrij simpel omdat je namelijk de letters kan verwisselen voor letter 6=2*3 dus 3=6/2

Maar als er zoiets komt dan snap ik het niet meer:

A = B * (C/(D*E))
E = ???????
C=?????
D=?????

Wat zijn nou eigenlijk precies de regels voor het omschrijven van formules? En hoe kan je het toepassen? Het was iets met delen door aan de andere kant, ik heb eigenlijk nergens een duidelijk uitleg kunnen vinden dus ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Formules omschrijven

Bericht door Sjoerd Job » 17 mar 2007, 19:23

Hipkip schreef:Hallo, ik heb lang zitten puzzelen maar ik ben er uiteindelijk niet achter gekomen hoe ik mijn probleem kan oplossen, mijn probleem is namelijk het omschrijven van formules.

A=B*C
C=A/B
Dat is vrij simpel omdat je namelijk de letters kan verwisselen voor letter 6=2*3 dus 3=6/2

Maar als er zoiets komt dan snap ik het niet meer:

A = B * (C/(D*E))
E = ???????
C=?????
D=?????

Wat zijn nou eigenlijk precies de regels voor het omschrijven van formules? En hoe kan je het toepassen? Het was iets met delen door aan de andere kant, ik heb eigenlijk nergens een duidelijk uitleg kunnen vinden dus ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Het komt er op neer dat...

Je kan dingen aan beide kanten optellen, en aftrekken..., je kan door dingen delen (mogen niet 0 zijn), en je mag vermenigvuldigen met dingen die niet 0 zijn.

Als je iets met het linkerlid uitvoert, moet je het ook met het rechterlid doen. Meestal vergt het enigzins inzicht...

Dus, bijvoorbeeld

A = B * C
A/B = B * C / B = C (want B/B = 1)

Je moeilijker vraag A = B*(C/(D*E))




En nu verder?
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Plaats reactie