Kan/mag dit?

Dit forum is voor het voortgezetonderwijs (of 2de/3de graad ASO), als je in de bovenbouw zit. We gaan er vanuit dat je een Grafische Rekenmachine hebt.
Plaats reactie
Spartan_omega
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2007, 20:10

Kan/mag dit?

Bericht door Spartan_omega » 23 mar 2007, 20:50

zoals de titel al zegt, ik heb een vraagje of iets kan/mag. ik ben nu bezig met lijnen/vlakken en die hele mikmak.
nu ben ik aan het leren voor m'n komende toetsweek en ik kom net een opdracht tegen waarbij ik dacht, he, zou dit ook kunnen. het is als volgt:

voor afstanden bepalen in een 3-D assenstelsel kun je de formule
|AB|= wortel van (Xa-Xb)² + (Ya-Yb)² + (Za-Zb)²

nu kwam ik een opdracht tegen waarbij je een kubus hebt met ribben van 6 cm, ABCD.EFGH, S is het snijpunt van de diagonalen EG en FH.
nu moet ik in de kubus de afstand van verschillende punten tot elkaar berekenen.

de kubus staat willeswaar niet in een assenstelsel maar zou ik de forumule hiervoor alsnog kunnen gebruiken?
dus voor de hoekpunten gewoon coordinaten gebruiken,
A=(0,0,0) B = (6,6,0) C=(0,6,0) D=(0,0,0)
E=(6,0,6) F=(6,6,6) G=(0,6,6) H=(0,0,6) en S=(3,3,6,) (als S niet klopt graag zeggen)

Bij voorbaat dank, een (niet zo geweldig goede:P) wiskunde leerling :wink:
What we do in life, echoes in eternity

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Kan/mag dit?

Bericht door Sjoerd Job » 23 mar 2007, 21:43

Spartan_omega schreef:zoals de titel al zegt, ik heb een vraagje of iets kan/mag. ik ben nu bezig met lijnen/vlakken en die hele mikmak.
nu ben ik aan het leren voor m'n komende toetsweek en ik kom net een opdracht tegen waarbij ik dacht, he, zou dit ook kunnen. het is als volgt:

voor afstanden bepalen in een 3-D assenstelsel kun je de formule
|AB|= wortel van (Xa-Xb)² + (Ya-Yb)² + (Za-Zb)²

nu kwam ik een opdracht tegen waarbij je een kubus hebt met ribben van 6 cm, ABCD.EFGH, S is het snijpunt van de diagonalen EG en FH.
nu moet ik in de kubus de afstand van verschillende punten tot elkaar berekenen.

de kubus staat willeswaar niet in een assenstelsel maar zou ik de forumule hiervoor alsnog kunnen gebruiken?
dus voor de hoekpunten gewoon coordinaten gebruiken,
A=(0,0,0) B = (6,6,0) C=(0,6,0) D=(0,0,0)
E=(6,0,6) F=(6,6,6) G=(0,6,6) H=(0,0,6) en S=(3,3,6,) (als S niet klopt graag zeggen)

Bij voorbaat dank, een (niet zo geweldig goede:P) wiskunde leerling :wink:
Dit mag, als het om onderlinge afstanden gaat, mag je een object in willekeurige assenstelsels plaatsen.

Volgens mij staat S wel goed.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Spartan_omega
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2007, 20:10

Bericht door Spartan_omega » 24 mar 2007, 17:14

hartelijk dank:) kan ik weer goed verder met leren en hopelijk een voldoende halen :wink:
What we do in life, echoes in eternity

Plaats reactie